Overslaan en naar de inhoud gaan

Servicemanagement steeds meer verspreid door organisatie

De activiteiten die horen bij de rol servicemanager worden steeds vaker geïntegreerd in andere processen. Daardoor verandert de rol van de servicemanager en wordt de functienaam steeds minder zichtbaar in de markt.
© Shutterstock
Shutterstock

“Het vakgebied wordt steeds vaker verspreid over meerdere functies en domeinen bij bedrijven. Het vakgebied is er nog steeds. Kijk maar naar de ontwikkeling van ITIL dat blijft vernieuwen, nu met ITIL 4 in aantocht. Het vak integreert in andere processen; met DevOps zien we bijvoorbeeld dat servicemanagementactiviteiten samensmelten met softwareontwikkelingsprocessen”, zegt Dave van Herpen, principal consultant bij Quint Wellington Redwood en lid van de programmacommissie van srvision.

Ook nieuwe technologie verandert de rol van de servicemanager en de activiteiten die hij uitvoert. Slimme chatbots, die gebruikmaken van AI, veranderen de interactie tussen servicedesk en gebruiker.

Srvision is daarom de nieuwe naam van de Servicemanagerdag. “Het draait niet meer om de servicemanager zelf, maar om het managen van services als bedrijfskritische taak. Bij de uitvoering van deze taak zijn steeds meer rollen in de organisatie betrokken”, zegt Van Herpen. Bovendien wordt de dag en ook het publiek internationaler. De term 'servicemanagerdag' past daar niet meer bij. “De afgelopen jaren organiseerden we voorafgaand aan de dag workshops. Het blijft tegenwoordig niet meer bij een dag. De naam Servicemanagerdag was aan vervanging toe.”

Service Resilience

Het thema van srvision 2019 is Service Resilience. “Het gaat om veerkracht in een organisatie: het bouwen van zelflerende organisaties, systemen, teams en ook diensten. Teams, processen en diensten in een complexe keten moeten niet alleen tegen een stootje kunnen, we willen ze zelflerend maken. Het gaat ook om veerkracht op het moment dat de klant het anders wil. De wendbaarheid van een organisatie”, zegt Van Herpen.

De precieze invulling van de dag wordt de komende maanden verder ingevuld. Meer informatie wordt de komende tijd bekendgemaakt op srvision.nl.

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (nummer 8, 2018). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in