Overslaan en naar de inhoud gaan

Top 5 storingen op de mobiele werkplek

IT-dienstverlener Moxx, die zich bezighoudt met inrichting en beheer van mobiele werkplekken, stelde op basis van data-analyse van duizenden mobiele werkplekken een lijst op van de meest voorkomende storingen. “Problemen en storingen treden net als bij vaste apparatuur ook bij mobiele werkplekken in het veld op. In een bedrijfskritische omgeving speelt (data)communicatie een belangrijke rol en is soms zelfs cruciaal.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het is een kunst om deze problemen zo snel mogelijk te verhelpen zodat het bedrijfsproces weer snel voortgezet kan worden”, zegt Kurt Kämper van Moxx Mobility.

Vroegtijdig reageren bespaart kosten

Maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Kämper: “Wij wijzen IT-afdelingen dan ook graag op het belang van goed beheer. Door het verzamelen van data over de functionaliteit, connectiviteit en gebruik van de mobiele werkplek kan vroegtijdig worden gereageerd op incidenten. Op deze manier kunnen veel kosten worden bespaard.”

De top 5 van meest voorkomende problemen ziet er als volgt uit:

  1. Problemen met geïnstalleerde software Mobiele werkers kunnen bij softwareproblemen vaak niet even langs de IT-afdeling voor hulp. Het verhelpen van softwarematige storingen op afstand is wel mogelijk, maar vergt de nodige dataverbinding en kennis van de IT-medewerkers.
  2. Apparaat raakt beschadigd Een apparaat in het veld heeft veel te verduren: vallen, stoten, trillingen, vocht, stof en extreme (weers)omstandigheden. Ondanks de robuustheid van de meeste apparatuur komen ernstige beschadigingen regelmatig voor. Wanneer een mobiel apparaat zwaar beschadigd is kan een storing optreden, wat het bedrijfsproces kan ontregelen. IT-afdeling moeten beschadigde apparatuur zo snel mogelijk laten repareren of vervangen, wat een behoorlijke uitdaging kan zijn. Wanneer het om een groot aantal mobiele apparaten gaat, wordt het bovendien lastiger om overzicht te houden op de logistieke stroom die ontstaat, waarschuwt Moxx.
  3. Batterij geeft problemen De batterij van mobiele apparaten wordt over het algemeen zwaar belast, omdat de apparatuur in de buitenlucht wordt blootgesteld aan vocht en lage temperaturen. Naast deze weersomstandigheden heeft ook het opladen (hoe vaak en hoe snel) invloed op de conditie van de batterij. Die batterij is op een bepaald moment aan vervanging toe. De IT-afdeling moet de levensduur van batterijen dus goed in de gaten houden. Hierdoor worden batterijen zo efficiënt mogelijk gebruikt en negatieve milieuaspecten bij incorrecte verwerking voorkomen.
  4. Verbindingsproblemen Uit analyses van gegevens van duizenden mobiele devices die bij Moxx in beheer zijn, blijkt dat er nog veel verbeterd kan worden aan verbindingen. Telecomproviders zijn ook niet altijd transparant in de informatieverstrekking over storingen in hun netwerk. In dit geval geven meldingen van gebruikers via Twitter met verbindingsproblemen een betrouwbaarder beeld. Het is van groot belang om vroegtijdig te kunnen bepalen of de storing slechts tijdelijk van aard is of structureel dreigt te worden. Dat bepaalt hoe je als IT-afdeling moet handelen. Moxx waarschuwt niet te vergeten om mobiele gebruikers pro-actief te informeren, want dat voorkomt een run op de helpdesk door gebrek aan informatie over de storing.
  5. Mobiel apparaat kwijt Dagelijks raken honderden mobiele apparaten, van pda’s tot scanners, kwijt in het veld. Het gaat vaak om kostbare spullen, wat organisaties veel geld kost. In sommige gevallen worden apparaten gestolen, maar meestal worden ze bewust of onbewust op een andere locatie, depot of afdeling in gebruik genomen. In een kleine organisatie is het nog relatief eenvoudig om zicht te houden op de verblijfplaats van mobiele apparatuur. Maar hoe groter de organisatie, hoe meer apparaten, hoe moeilijker het voor de IT-afdeling wordt om ze in de gaten te houden en dus ook om bij te houden of er apparaten ‘verdwijnen’.
Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in