Tweede storing schoolsysteem op tweede schooldag
De storing van vandaag, dinsdag 5 januari, is één minuut voor 9:00 uur begonnen. ZuluConnect is “hard bezig om de oorzaak hiervan te vinden”, zo wordt gemeld in een statusbericht. De inlogstoring van gister is om vijf minuten voor 9:00 uur begonnen. Net na 10:00 uur is dat probleem geïdentificeerd en vanaf dat moment zou inloggen weer (deels) moeten werken, luidde toen de melding.
Logprobleem
Uiteindelijk is het probleem om 10:15 uur opgelost verklaard en heeft ZuluConnect om 11:41 uur gesteld dat het incident verholpen was. In de tussentijd hadden diverse schoolgaande kinderen en hun thuiswerkende ouders last van de storing. Ook nu bereiken AG Connect meldingen van deze storing.
De oorzaak van de storing van maandag is herleid naar het niet goed functioneren van een server/applicatie die alle logbestanden opslaat, meldde IT-dienstverlener De Rolf Groep, die ZuluConnect aanbiedt. “Doordat de overige servers waar het platform van ZuluConnect op draait deze log bestanden [sic] niet meer goed kwijt konden is er een grote vertraging ontstaan waardoor inloggen moeilijk of niet ging”, aldus de boodschap van gister.
Herhaling voorkomen
“De log server/applicatie is ondertussen nagekeken en functioneert weer waardoor ook het ZuluConnect platform weer goed functioneert.” Daarbij is aangegeven dat er aan de hand van deze storing wordt onderzocht hoe herhaling in de toekomst structureel valt te voorkomen. Het is nog niet duidelijk of de tweede storing, op de tweede schooldag van 2021, dezelfde - of een direct gerelateerde - oorzaak heeft. AG Connect heeft vragen uitgezet bij de aanbieder van het online-schoolsysteem.
Gister heeft De Rolf Groep al excuses aangeboden. “We betreuren ten zeerste dat deze storing heeft plaatsgevonden, juist in een periode waarin voor het geven van thuisonderwijs ZuluConnect een cruciale rol speelt. Hiervoor bieden wij u onze excuses aan.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee