Bedrijfskritische processen in de cloud? Stel eerst kritische vragen
Toch bleven organisaties met een maatschappijkritische functie, zoals OV-bedrijven, nutsbedrijven, logistiek dienstverleners en overheidsorganisaties die 24-uursdiensten leveren, tot voor kort met hun core landschap nog ver weg van deze optie omdat ze zich zorgen maakten over de continuïteit, stabiliteit en veiligheid. Ze zien echter in toenemende mate dat deze zorgen ongegrond zijn. En dus staan ook zij steeds vaker open voor de voordelen die de cloud kan bieden op het gebied van schaalbaarheid, kosten, flexibiliteit en agility.
En zeker, zowel de private als de public cloud kunnen voordelen bieden op deze terreinen. Maar dat is lang niet altijd het geval. Het hangt volledig van de context af in hoeverre je deze vruchten kunt plukken. Dus nog voordat je het gesprek voert of de private of de public cloud de beste optie is, zul je heel kritisch naar je eigen business en eigen missie moeten kijken. Waar willen wij als bedrijf over vijf of tien jaar staan? Welke meerwaarde willen wij dan leveren aan welke klanten? Hoe vertaalt zich dat naar de benodigde technologie? Pas als je het antwoord op deze vragen weet, dient de vraag zich aan waar in het hybride multicloud landschap je die technologie zou willen laten landen.
Hoeveel schaalbaarheid heb je nodig?
Ik zie echter vaak dat – bijvoorbeeld onder politieke druk – de woorden flexibiliteit, schaalbaarheid en agility een eigen leven gaan leiden. Ze verworden tot een mantra, zonder dat duidelijk is welk doel het dient. Neem de term schaalbaarheid. Waar fysieke winkels hun complete omzet zien wegvallen als gevolg van de lockdown, terwijl webwinkels juist gouden tijden beleven, verandert er voor OV-dienstverleners in hun kerndienstverlening weinig. Zij moeten hun normale dienstregeling blijven uitvoeren, lockdown of niet. De backend-systemen van de NS die de logistieke processen ondersteunen, handelen nagenoeg dezelfde workload af. Op het gebied van schaalbaarheid zullen de voordelen van de cloud in dit geval dus beperkt zijn.
DevOps teams in vijfploegendienst
Een ander mantra dat ik vaak hoor, is agility: hoe sneller we nieuwe functionaliteit kunnen releasen, hoe beter. Vandaar dat veel organisaties gaan werken met DevOps teams die werken volgens het credo: you build it, you run it, you own it. Voor snel releasen gebruiken ze vervolgens vaak de schaalbaarheid van de cloud. De vraag is echter hoe je DevOps vormgeeft in een 24x7 organisatie. Moeten alle DevOps-teams vijfploegendiensten gaan draaien om hun eigen applicaties te gaan onderhouden? En hoe zorg je ervoor dat de teamleden zowel Dev- als Ops-kennis opbouwen en onderhouden van de supercomplexe maatwerksystemen waar organisaties met een maatschappijkritische functie vaak mee werken? En passant moeten ze ook nog kennis opbouwen van de specifieke bedrijfsprocessen in deze organisaties. Dergelijke schapen met vijf poten zijn heel erg moeilijk te vinden. Het is daarom verstandiger om afhankelijk van de context te bekijken of en waar je de knip legt tussen Dev en Ops. Als er een knip komt zullen de teams natuurlijk wel nauw met elkaar samenwerken, zodat snel releasen nog altijd kan.
Cloud soms duurder
Dan zijn er tot slot ook nog situaties waarbij de cloud, zowel public als private, duurder uitpakt in plaats van goedkoper. Denk bijvoorbeeld aan realtime beslissingen nemen op basis van grote hoeveelheden IoT-data. Vanwege de latency moet de rekenkracht zich dicht bij de databron bevinden, wat de public cloud ongeschikt maakt. Je zou dan kunnen kiezen voor een private cloud in een datacenter in de buurt, maar het is de vraag of de kosten van bijvoorbeeld de netwerkverbinding en het datatransport niet hoger zijn dan de kostenvoordelen die je kunt behalen met deze oplossing. Daar zou edge computing op locatie een goede optie kunnen zijn.
Wees kritisch
Waar het op neer komt, is dat de vraag welke onderdelen van bedrijfskritische systemen in de private of public cloud worden gehost niet zozeer afhangt van enkel de applicatiekenmerken, zoals beschikbaarheid, maar dat de context en organisatiedoelstellingen nu en in de toekomst ook zeer bepalend zijn. Wat is de missie van een organisatie? Welke rol speelt technologie hierin? Op welke scenario’s moet de organisatie zijn voorbereid? Misschien blijkt dan dat zaken als schaalbaarheid, flexibiliteit, agility en kosten in een ander perspectief komen te staan voor jouw bedrijfskritische omgeving.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee