Overslaan en naar de inhoud gaan

Chinese clouds rijzen als de zon

De pandemie heeft ook in China een flinke impuls gegeven aan de ontwikkeling van cloudgebaseerde diensten. Met een totale omzet van naar schatting 5 miljard dollar in het derde kwartaal kan de totale opbrengst van alle Chinese cloudaanbieders samen echter nog niet tippen aan de omzet van Azure alleen. Maar met dit groeitempo veranderen verhoudingen snel.
wolken boven zon
© Shutterstock
Shutterstock

Het snelle economisch herstel in China, een aangescherpte focus op digitalisering en het alsnog uitvoeren van door de pandemie uitgestelde projecten hebben geleid tot een groeispurt van de Chinese cloudsector. In het derde kwartaal werd 2 miljard dollar meer uitgegeven dan een jaar eerder, volgens cijfers van Canalys.

De Chinese cloudindustrie bouwt daarmee verder aan een positie van betekenis op de wereldmarkt van cloudaanbod. In totaal werd in China in het derde kwartaal voor 5 miljard dollar aan clouddiensten uitgegeven. Ter vergelijking, Microsoft boekte met zijn Azure-clouddiensten in dezelfde periode een omzet van ongeveer 6,9 miljard dollar. Maar de sprong in uitgaven van 3 naar 5 miljard dollar in een jaar tijd geeft aan dat die marktverhoudingen op wereldschaal wel eens snel kunnen gaan veranderen.

In China is Alibaba de grootste aanbieder, met een marktaandeel van 40,9 procent. Huawei is runner-up met 16,2 procent van de markt, op de hielen gevolgd door Tencent met 15,8 procent en Baidu heeft een marktaandeel van 7,1 procent.

Cloudaanbod verschilt

De klanten en het dienstenaanbod van deze vier verschilt nogal. Volgens Canalys is Alibaba goed vertegenwoordigd in de financiële sector en de retail. Huawei haalt zijn omzet met de levering aan diensten voor de financiële sector, de maakindustrie, internetdienstverlening en overheidsdiensten. Tencent richt zich meer op de levering van Platform as a Service (PaaS)-diensten en Baidu doet het goed in de transportsector, gezondheidszorg en financiële dienstverlening.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in