'Cloud is meer dan alleen maar een kostenkunstje'
De centrale conclusie luidt - in de woorden van mede-auteur Saul Berman - dat bedrijven 'beginnen te begrijpen (dat) cloud niet slechts over efficiëntie en kostenreductie gaat, maar betrekking heeft op het aanjagen van fundamentele vernieuwingen die een blijvend marktvoordeel bieden". Volgens Berman liggen aan de innoverende werking van cloudtechnologie vier factoren ten grondslag:
- mobiliteit - managers werken effectiever als ze altijd en overal toegang hebben tot bedrijfsgegevens
- social media - intensievere uitwisseling van informatie en gezichtspunten verbetert besluitvorming
- hyper-connectivity - mensen gebruiken meer informatiehulpmiddelen die onderling moeten samenwerken
- big data - de informatieweelde moet ook worden verteerd tot bruikbare inzichten
"Dit schept allerhande kansen voor nieuwe bedrijfsmodellen" concludeert Berman, die zich bij IBM mag tooien met de titel 'IBM global strategy consulting leader'. Berman baseert zijn analyse onder meer op het gegeven dat - terwijl de inzet van de cloud dus toeneemt - het percentage bedrijven dat efficiëntie als motief noemt, lijkt af te nemen van 50 procent nu naar 31 procent op de termijn van 3 jaar. 62 procent van de respondenten gaf aan dat de toenemende samenwerking met externe partners een belangrijke overweging is om de cloud te benutten. Concurrentievoordeel door kostenreductie wordt door 57procent genoemd. En voor 56 procent speelt mee dat men via de cloud nieuwe kanalen en markten hoopt aan te spreken.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee