Cloudklanten Google kregen werkdag lange storing voor de kiezen in Europese cloudregio
Google biedt zijn excuses aan voor een flinke storing in een reeks van zijn clouddiensten afgelopen week. Klanten van de internetreus hebben wel een werkdag lang last gehad van de uitval, die is ontstaan door problemen met de energietoevoer en warmte-afvoer. Sommige cloudgebruikers ondervonden vertraging voor bepaalde cloudacties, andere klanten van Google hadden meer last.
De meeste problemen in de getroffen cloudregio speelden op het niveau van de c-zone in die regio van Google's Europese cloudinfrastructuur. De betreffende europe-west3 locatie, die zich in Duitsland bevindt, bestaat namelijk uit drie zones: a, b en c. Laatstgenoemde zag door de storing twaalf uur lang diverse diensten vertragen of onderuit gaan.
Reeks clouddiensten
De getroffen clouddiensten waren veelomvattend, schrijft Google in zijn melding over de gezondheid van zijn cloudomgeving. Het gaat om Cloud Build, Cloud Developer Tools, Cloud Machine Learning, Google Cloud Dataflow, Google Cloud Dataproc, Google Cloud Pub/Sub, Google Compute Engine, Google Kubernetes Engine, Persistent Disk, en Vertex AI Batch Prediction.
Volgens Google zelf heeft de storing 7 uur en 39 minuten geduurd. Dat betreft de daadwerkelijke verstoring in de cloudinfrastructuur van die grote aanbieder. De nasleep van een storing kan altijd nog wat langer duren. De Britse nieuwssite The Register maakt gewag van een storingsperiode van wel 12 uur.
Workaround, migratie, excuses
Google heeft gebruikers geïnformeerd toen de storing al 26 minuten gaande was. Daarna heeft het bijna drie uur geduurd voordat Google zijn klanten een workaround wist te bieden. Vervolgens kregen getroffen gebruikers te horen dat ze hun workloads moesten migreren naar andere cloudregio's of zelfs cloudzones. Google biedt excuses aan in het incidentrapport over deze storing.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee