Het opvallendste nieuws volgens Sven van de Riet
Het zijn (of hebben) van een platform is de gedroomde poort tot nieuwe groei. Hierbij is het idee dat je je eigen functionaliteit centraal stelt en dat andere partijen kunnen aanschakelen. Zo ontstaat er een heel ecosysteem rondom je eigen dienstenportfolio. Salesforce begon als CRM-leverancier in de cloud en positioneerde zichzelf daarna al snel als platformspeler met de introductie van een platform waarop iedereen eigen functionaliteit kan bouwen en verhandelen.
De platformstrategie is van belang voor grote spelers. Kijk bijvoorbeeld naar dienstverleners zoals HP en IBM of de Indiase reuzen. Zij hebben veel schaal en zijn daardoor een goede match voor grote bedrijven. Maar er zijn veel meer kleinere bedrijven dan hele grote bedrijven. Die hebben wel behoefte aan robuuste IT, maar doen liever zaken met een leverancier die qua omvang bij hen past. Met een platformstrategie kunnen de grote providers kleinere organisaties indirect bedienen. Dat is bijvoorbeeld wat HP doet in het werkplekdomein. Aan de achterkant leveren zij het cloudplatform waar volume en schaal belangrijk zijn. Op dat platform leveren kleinere, lokale providers hun eigen werkplekdiensten. Voordeel voor de kleinere partij: zij kunnen zonder grote investeringen in allerlei hardware sneller groeien.
Bij platforms komen nieuwe business modellen om de hoek kijken. Interessant vanuit die optiek is het nieuwe rapport ‘Nieuwe digitale concurrentie’ dat deze week werd uitgebracht door het VINT van Sogeti (het rapport is te downloaden). De auteurs beschrijven hoe disruptief een nieuw platform kan zijn voor de gevestigde orde en reiken designprincipes aan voor neerzetten van een eigen platform. Eén van die principes is ‘Act now, apologize later’. Je kunt in deze wereld maar beter snel zijn, want voor je het weet lokt een nieuwkomer je klanten weg naar een concurrerend platform.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee