Office 365 afgelopen jaar 3 uur en 3 minuten uit de lucht
Die cijfers komen overeen met een 'uptime' van 99,98, 99,97, 99,94 respectievelijk 99,97 procent. Dat ligt duidelijk boven de gegarandeerde uptime van 99,90 procent. Microsoft telt daarbij overigens alleen de beschikbaarheid van Office 365 voor bedrijfsleven, overheid en onderwijs. Consumenten tellen niet mee. De cijfers worden ook gewogen naar het aantal gebruikers van Exchange, SharePoint, Lync en Office Web Apps.
Geen volledige transparantie
Het vrijgeven van de beschikbaarheidscijfers is een belangrijke stap. Tot nog toe konden alleen klanten die Office 365 al afnamen, inzage krijgen in de cijfers. Nu krijgen ook potentiële klanten enig inzicht in de betrouwbaarheid. Toch laten de cijfers wel wat vragen open. Zo is niet duidelijk wat de verdeling van de storingen is. Een storing van 40 minuten is vervelender dan twintig van 2 minuten.
Ook geeft Microsoft geen geografische uitsplitsing, geen uitsplitsing naar de drie grote segmenten overheid, bedrijfsleven en onderwijs, en al evenmin naar toepassing. Voor klanten in spe zou het ook prettig zijn om te weten hoe vaak Microsoft hoeveel klanten een vergoeding heeft moeten uitkeren vanwege het niet halen van de gegarandeerde uptime.
Microsoft zal de geaggregeerde beschikbaarheidscijfers voortaan wel ieder kwartaal publiceren op zijn Vertrouwenscentrum van Office 365.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee