Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen tijd voor backups

Uit het jaarlijkse backup-onderzoek van datarecoverybedrijf OnTrack blijkt dat een derde van de 350 ondervraagde klanten geen backup had toen hun een dataverlies overkwam. De meest genoemde reden voor dit ontbreken: geen tijd om een backup-oplossing uit te zoeken en te beheren.

Dat is misschien geen verrassende uitkomst als je het vraagt aan klanten van een bedrijf dat je data terugvindt. Maar het wijst er wel op dat de complexiteit van backuppen, zeker van grote hoeveelheden vaak veranderende data, nog steeds een drempel vormt. En dat terwijl het belang van backup alleen maar toeneemt: sinds de uitvinding van ransomware is de falende harddisk niet meer het enige probleem om rekening mee te houden.

Keuzes

Van welke gegevens is een reservekopie nodig, en moet het een volledige, een incrementele of een differentiële backup zijn? Een ziekenhuis in de VS heeft laatst 55.000 dollar losgeld betaald omdat dat naar eigen zeggen goedkoper was dan het terugzetten van de backups, waarmee men enkele dagen bezig zou zijn. Wat is de beste aanpak die aan de regels voldoet en kosteneffectief is?

Volstaat een abonnement op Office365? Ismail Jadun, een student die beroemd wilde worden (en dat is hem gelukt) bedacht in 2011 de jaarlijkse World Backup Day: een dag om iedereen aan te sporen toch maar wel aandacht en geld te investeren in het backuppen van cruciale gegevens. Volgend jaar op 31 maart wordt u er weer aan herinnerd.

Dataverlies

Heb je eenmaal een methode geselecteerd dan kost backuppen zelf ook nog tijd. En een backup biedt geen volledige garantie: van de klanten van datarecoverybedrijf Ontrack kon slechts 43 procent (bijna) al hun data met behulp van een backup herstellen. Een reden daarvoor is dat slechts 27 procent zijn backup wekelijks test. 32 procent doet dat een keer per maand, en de rest minder vaak of zelfs nooit.

“Bij dataverlies is het belangrijk dat de periode tussen de laatste backup en het tijdstip van het incident zo kort mogelijk is. De juiste balans vinden tussen dataopslageisen, kosten en het up-to-date houden van de backup is daarom cruciaal”, aldus Jaap-Jan Visser, country manager van Ontrack Nederland. “Het is niet genoeg één keer een backupsysteem te installeren en erop te vertrouwen dat alles voor 100 procent blijft werken. Integendeel, je moet de werking van de backups en het backupsysteem blijven controleren, eventuele fouten kunnen herkennen en deze ook kunnen corrigeren." Geen wonder dat mensen melden daar geen tijd voor te hebben.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in