Overslaan en naar de inhoud gaan

Softwarefout bezorgt Boeing eerste bestellingsloze januari sinds 1962

Vliegtuigbouwer Boeing heeft door de problemen met de 737 MAX in januari geen enkele nieuwe bestelling binnengekregen. Het is voor het eerst sinds 1962 dat de eerste maand van het jaar geen nieuwe vliegtuigorders opleverde. Rivaal Airbus bracht eerder naar buiten vorige maand juist een erg hoog aantal van 274 bestellingen te hebben genoteerd.
Boeing 737 MAX (test fleet)
© Boeing
Boeing

De meeste luchtvaartmaatschappijen willen nu even geen nieuwe toestellen bestellen bij Boeing. In ieder geval niet totdat de aan de grond staande 737 MAX weer goedkeuring heeft van toezichthouders om veilig in gebruik genomen te kunnen worden. Overigens kreeg Boeing ook voor andere type toestellen geen orders binnen.

Voorlopig nog aan de grond

Wanneer de vliegtuigen van het nieuwe type 737 MAX weer de lucht in mogen, is nog onduidelijk. Vliegtuigbouwer Boeing ontdekte onlangs weer een nieuw softwareprobleem bij deze toestellen. Boeing gaat er volgens een eerdere verklaring van uit halverwege dit jaar groen licht te krijgen voor de vliegtuigen die al sinds maart vorig jaar aan de grond staan.

Vorig jaar meende de fabrikant nog dat goedkeuring voor het einde van 2019 wel rond zou komen. Dat is dus niet gebeurd. Ondertussen lijden vliegtuigmaatschappijen flinke schade doordat ze reeds geleverde 737 MAX-vliegtuigen dus niet kunnen gebruiken. Dit kost niet alleen capaciteit, en vereist eventueel inkopen van extra vervoersmogelijkheden, maar kan ook 'stallingskosten' opleveren voor de geparkeerde toestellen.

Telkens weer naar beneden sturen

Wereldwijd zijn toestellen van het 737 MAX-type aan de grond gezet na twee fatale ongelukken die binnen vijf maanden plaatsvinden. Bij de crashes, waarbij alle inzittenden om het leven zijn gekomen, zijn vliegtuigen van maatschappijen uit Indonesië en Ethiopië neergestort door een automatisch bijsturingssysteem. Deze software moest er juist voor zorgen dat het vliegtuig niet te steil steeg, maar dit bijsturen was én te agressief én sloeg telkens automatisch opnieuw aan.

Bovendien waren piloten niet geïnformeerd over dit systeem en de werking ervan. De piloten van de gecrashte Indonesische vlucht hadden volgens naderhand uitgevoerde simulatie slechts 40 seconden de tijd om het bijsturingssysteem uit te schakelen, terwijl het toestel telkens weer naar de grond werd gestuurd. Het systeem heeft de neus van het vliegtuig herhaaldelijk naar beneden gedrukt wat uiteindelijk tot de fatale ongelukken heeft geleid.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in