Topmensen Unity verkochten aandelen voor bekendmaking drastische prijswijzigingen
Diverse topmensen van Unity Software, de maker van de gelijknamige en populaire game-engine, hebben vlak voor de aankondiging van drastische prijswijzigingen flink wat aandelen in het bedrijf verkocht. Het gaat onder meer om de CEO en een aantal bestuursleden. Dat hebben Guru Focus, een site met investeringsnieuws, en technieuwssite Kotaku ontdekt. Ondertussen kondigen diverse gamestudio's aan niet meer met Unity te willen werken.
John Riccitiello, president en CEO van Unity, verkocht zijn aandelen op 6 september, stelt Guru Focus. Op 12 september kondigde het bedrijf aan dat het zijn prijsstructuur flink gaat wijzigen. Vanaf 1 januari moeten diverse gamemakers niet alleen een licentie betalen om de game engine te gebruiken, maar ook een zogeheten Unity Runtime Fee per installatie van een game die daarvoor in aanmerking komt. Gamemakers reageerden daar woedend op.
De schijn tegen
Of de verkoop van 6 september samenhangt met de aankondiging, is niet helemaal duidelijk. Riccitiello verkocht in het afgelopen jaar namelijk 50.610 aandelen en heeft geen nieuwe aandelen gekocht. De verkoop van vorige week past dus in een grotere trend.
Maar CEO Riccitiello is niet de enige topman bij Unity die vorige week aandelen heeft verkocht. Kotaku ontdekte dat diverse bestuursleden een significant aantal aandelen heeft verkocht. Eén van hen is Tomer Bar-Zeev, de 'president of growth' bij het bedrijf. Hij verkocht op 1 september 37.500 aandelen, wat hem 1,4 miljoen dollar opleverde. Bestuurslid Shlomo Dovrat verkocht op 30 augustus 68.454 aandelen, voor ruim 2,5 miljoen dollar. Ook dit zou simpelweg normale, allang geplande aandelenverkoop kunnen zijn, maar de topbestuurders hebben de schijn nu tegen.
Wat is Unity?
Unity is één van de populairste game-engines die gebruikt wordt door diverse developers. Het is vooral groot op het gebied van mobiele games en zogeheten indie-games, van kleinere en onafhankelijke ontwikkelaars. Populaire spellen als Beat Saber, Among Us, Hollow Knight en Pokémon Go gebruiken de Unity-engine.
Gamestudio's nemen drastische stappen
Ondertussen hebben diverse gamemakers op sociale media hun woede geuit en gamestudio's roepen Unity op om de beslissing terug te draaien. De Nederlandse gamestudio Twirlbound - bekend van de game Pine - zegt op X (voorheen Twitter) bovendien dat het huidige leiderschap van de engine-maker niet meer te vertrouwen is. En daar staan ze niet alleen in. George Broussard, één van de makers van het bekende spel Duke Nukem, vindt zelfs dat het bestuur moet opstappen.
Diverse andere studio's zeggen verder niet meer met de game-engine van Unity te willen werken. De Spaanse studio Crema- dat games als TemTem en Immortal Redneck maakte - zegt bijvoorbeeld in de toekomst geen Unity meer te gebruiken voor zijn games. Voor de spellen die nog in ontwikkeling zijn, is het te laat om van game engine te wisselen. Dat zou zóveel extra werk en tijd kosten dat dat financieel gezien het niet waard is, of zelfs funest voor een game kan zijn. (Het infame Duke Nukem Forever is ooit eindeloos in ontwikkeling geweest mede door engine-wisselingen.)
Migreren, of schrappen
Het Amerikaanse Mega Crit, dat Slay the Spire maakte, zegt nog een stap verder te gaan. Hun nieuwe game gebruikt wel Unity, maar het team heeft besloten alles te migreren naar een nieuwe engine, tenzij de wijzigingen bij Unity ongedaan worden gemaakt. "Wij hebben nog nooit een publieke verklaring afgelegd. Zo erg hebben jullie het verpest", aldus de studio op X.
De makers van Cult of the Lamb hebben zelfs op X aangekondigd dat ze de game op 1 januari - als de nieuwe prijzen in gaan - verwijderen. Vanaf dan is het dus niet meer mogelijk om die game te kopen of te downloaden.
'Wijziging geldt maar voor 10%'
Unity heeft op social network X inmiddels een uitgebreid bericht geplaatst met daarin extra uitleg over de prijswijziging. Daarin benadrukt het bedrijf dat lang niet alle developers de nieuwe Runtime Fee hoeven te betalen, waar nu de flinke ophef over is opgelaaid.
De aangekondigde, omstreden regels gelden alleen voor games die minstens 200.000 dollar aan omzet hebben gedraaid in de afgelopen twaalf maanden en in totaal 200.000 installaties hebben. Voor gebruikers van de twee duurste licenties gaan de nieuwe regels pas gelden als een spel voor minstens een miljoen dollar aan omzet heeft opgebracht in de afgelopen twaalf maanden én het spel minstens een miljoen keer geïnstalleerd is. "Meer dan 90% van onze klanten heeft dus geen last van deze verandering", claimt Unity op X.
Verder zegt het bedrijf dat de extra kosten alleen betaald hoeven te worden voor nieuwe installaties - bedrijven hoeven dus niet extra te gaan betalen voor spelers die de game in het verleden geïnstalleerd hebben - en dat er niet betaald hoeft te worden voor gamers die een spel opnieuw installeren op hetzelfde apparaat. Verder vallen proefversies en demo's, web- en streaming games en initiatieven voor het goede doel niet onder de nieuwe prijzen, aldus Unity.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee