Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederland blijft hangen in kostenbesparing

Verdere kostenreductie heeft voor 40 procent van de Nederlandse CIO’s dit jaar prioriteit. Het wereldwijde gemiddelde ligt op 33 procent. Investeren, innoveren en gebruikmaken van de verzwakking bij concurrenten heeft wereldwijd bij 31 procent van de CIO’s prioriteit. In Nederland is dat maar bij 15 procent het geval.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het was een uitkomst die bij Hennie Wesseling verbazing wekte, om het mild uit te drukken. En Wesseling heef zeker recht van spreken. Sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw speelde Wesseling een belangrijke rol in de automatisering van wat we nu TNT Post noemen. Eerst als projectmanager van de automatisering van de postkantoren, later als ICT-manager bij de vernieuwing van de informatiehuishouding van TNT Post en als directeur ICT bij de vormgeving van de ICT-dienstverlening voor de commerciële divisies van TNT Post. En dat alles tegen de achtergrond van sterk veranderende omstandigheden – waaronder de splitsing van PTT in een telefonie- en een posttak, de privatisering, internationale overname en een sterk veranderende markt waarin postbedrijven wereldwijd nieuwe markten moeten zoeken.

Het gebrek aan innovatieplannen was niet de enige uitkomst van het onderzoek van Harvey Nash die Wesseling moeilijk kon plaatsen. Zo viel hij ook over de uitkomst dat slechts 10 procent van de Nederlandse CIO’s de eigen IT vindt excelleren. Wellicht is er sprake van valse bescheidenheid bij het beantwoorden van die vraag, zei Wesseling, maar hij kon zich toch slecht voorstellen hoe de 90 procent van de Nederlandse CIO’s die hun eigen afdeling niet excellent durven te noemen, onderdeel denkt te kunnen uitmaken van een excellente organisatie.

Een opmerkelijk gegeven vond Wesseling ook dat slechts 25 procent van de Nederlandse CIO’s meende dat hij iets van de markt van zijn eigen bedrijf hoefde te weten. Terwijl 55 procent van de Nederlandse CIO's deel zegt uit te maken van de 'board'. Wat dan de bijdrage aan de discussie in de directie is van die 30 procent die de markt van zijn bedrijf niet kent? Wie niets zinnigs kan zeggen over de markt van zijn bedrijf kan niet meepraten op directieniveau, zei Wesseling. De in die opmerking verborgen maar onuitgesproken conclusie is natuurlijk dat driekwart van de Nederlandse CIO’s kennelijk ook niet echt de ambitie heeft om op directieniveau actief te zijn, of niet doorheeft welke vaardigheden daar worden verwacht.

Harvey Nash publiceerde zijn onderzoek onder 2600 CIO’s – waaronder 220 in Nederland – met de ondertitel ‘New decade, new opportunities?’ Wesselings kanttekeningen benadrukken voor Nederland vooral het vraagteken in de onderkop.

Datzelfde deed topman Wim Kieboom van Logica Benelux. Laatstgenoemde uitte onafhankelijk van het Harvey Nash-onderzoek en Wesselings bijbehorende opmerkingen, zijn zorg over de stilstand die Nederland in zijn greep lijkt te hebben.

Bij de annoncering van een grote wervingsronde door Logica merkte Kieboom tegenover het Financieele Dagblad op: "Nederland loopt achteraan in de Europese mix. Er is hier een zeer behoudende attitude ontstaan, we hebben de economie op slot gezet. Een waarschuwing is noodzakelijk. Er zal flink geïnvesteerd moeten worden. Het feit dat veel grote projecten zijn stilgelegd en dat de IT-inhuur is afgenomen, betekent dat er een kenniskloof van een paar jaar is ontstaan.”

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in