Strenge EU-regels van toepassing voor Booking vanwege 'poortwachtersrol'
Vakantieboekingssite Booking.com krijgt strenge regels opgelegd door de Europese Unie, waarmee het Nederlandse bedrijf op gelijke voet staat met grote internetbedrijven als Google, Apple en Amazon. De EU oordeelt namelijk dat Booking.com voor bijvoorbeeld hotels net zo'n machtige poortwachtersrol heeft als die Amerikaanse internetreuzen. En dat schept verplichtingen.
De regels van de zogeheten Wet op de Digitale Markten (DMA) gelden al voor zoekmachines, sociale media, besturingssystemen en internetmarktplaatsen van de grootste internetbedrijven. Het daarbij om bedrijven die vallen onder 'Big Tech', zoals Google, Meta (met Facebook), Microsoft (met Windows) en Amazon (met zijn webwinkel).
Rivalen de ruimte geven
De sleutelrol die deze bedrijven hebben voor de toegang tot veel onlinediensten maakt ze bijna almachtig. Gebruikers zijn soms tot ze veroordeeld en concurrenten komen in de knel. De nieuwe EU-regels voor digitale markten schrijven daarom bijvoorbeeld voor dat 'poortwachters' rivalen ook de ruimte moeten geven op hun platforms.
Booking "vormt een belangrijke verbinding tussen bedrijven en consumenten", constateert de Europese Commissie, die toezicht houdt op de DMA. Booking was zelf al tot de conclusie gekomen dat zijn boekingsplatform de titel van poortwachter verdient. Het bedrijf krijgt nu een halfjaar de tijd om aan de regels te voldoen.
Daarvoor moet Booking.com "eindgebruikers meer keuze en vrijheid verschaffen en zakelijke gebruikers eerlijke toegang tot de poortwachtersdiensten". Sommige voorschriften, zoals het inlichten van de commissie als Booking een fusie of overname overweegt, worden al meteen van kracht. Op overtredingen van de DMA staan hoge boetes.
X (voorheen Twitter)
De Europese Commissie onderzoekt nog verder of X, het voormalige Twitter, als poortwachter fungeert. X vindt zelf van niet, maar die conclusie neemt de commissie nog niet over. Binnen vijf maanden geeft zij uitsluitsel over het social network van miljardair Elon Musk.
De EC is het wel met X en het Chinese TikTok eens dat hun advertentiediensten X Ads en TikTok Ads buiten de DMA vallen. TikTok zelf is eerder al aangemerkt als poortwachter, maar probeert daar onderuit te komen. ByteDance, het moederbedrijf van het bekende videogedreven social network, is naar de Europese rechter gestapt.
DMA-criteria
Brussel spreekt van een poortwachter als een platform minstens 45 miljoen maandelijks actieve gebruikers heeft, een omzet van minstens 7,5 miljard euro en een marktwaarde van boven de 75 miljard. Wie daar niet aan komt, maar wel een "diepgewortelde en duurzame positie" op de markt heeft, kan het etiket - en de bijbehorende strenge regels - ook krijgen. De EU heeft tot dusver zeven bedrijven als poortwachter betiteld en 24 van hun diensten aan de regels onderworpen.
"Terwijl we hun aanwijzingsbesluit bekijken, zullen we constructief met hen [de Europese Commissie - red.] blijven samenwerken en oplossingen ontwikkelen om aan de eisen te voldoen", schrijft persbureau ANP op als reactie van Booking.com.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee