Blackberry-fabrikant maakt minder winst
Gedurende het tweede kwartaal verkocht RIM 8,3 miljoen Blackberry-toestellen, 24 procent meer dan vorig jaar in de vergelijkbare periode. Per saldo leverde dit 3,8 miljoen nieuwe abonnees op, wat het totaal op circa 32 miljoen gebruikers brengt.
De nettowinst viel met 4 procent terug naar 475,6 miljoen dollar. De winstval is vooral het gevolg van het afkopen van een patentgeschil met de Californische firma Good Technology (voorheen Visto), waarmee 267,5 miljoen dollar is gemoeid. Opvallend is verder dat de R&D-uitgaven met 30 procent toenamen tot 235,6 miljoen dollar. De kosten van verkoop en marketing gingen met 13 procent omhoog.
Bellegers waren minder te spreken over de vooruitzichten voor het lopende, derde kwartaal en straften RIM af met een koersdaling van 12 procent. Analisten rekenden alvast op een omzet van 3,92 miljard dollar, maar RIM zelf verwacht niet meer dan 3,60 tot 3,85 miljard dollar. Het optimisme van analisten was aangewakkerd door de sterke vraag naar smartphones, de aantrekkende economie en RIM’s plannen om in het derde kwartaal drie nieuwe modellen te introduceren.
De getemperde prognose wijst erop dat RIM zich genoodzaakt ziet de verkoopprijzen van de Blackberry’s te verlagen onder druk van concurrenten als Apple en Palm. Topman Jim Balsillie schat dat de gemiddelde verkoopprijs in het derde kwartaal op 320 dollar komt te liggen. In het tweede kwartaal was dat nog 345 dollar en in het eerste kwartaal 357 dollar. Ook een verschuiving in de ‘productmix’ naar goedkopere modellen als de Blackberry Curve 8520 speelt een rol.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee