Overslaan en naar de inhoud gaan

HP neemt verlies niet zonder slag of stoot

HP was in het derde kwartaal van dit jaar voor het eerst in zes jaar geen marktleider op de pc-markt. Wereldwijd werd het nipt voorbijgestreefd door Lenovo, meldde Gartner.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Normaal gesproken trekken de kwartaalrapportages van de marktonderzoeker geen commentaar, althans niet publiekelijk. Maar deze keer reageerde HP wel, met een persbericht. "Er zijn verschillende rapportages over pc-aandelen op de markt, maar die meten de markt niet allemaal volledig. De analyse van IDC betrekt ook de belangrijke werkstationmarkt in de beschouwing en is daarom vollediger. In het IDC-rapport neemt HP de nummer-éénpositie in qua pc's", meldt HP.

IDC heeft andere cijfers

Het is een feit dat IDC met andere cijfers komt. HP is bij IDC wereldwijd marktleider, met een aandeel van 15,9 procent. En Lenovo is nummer twee, met 15,7 procent. Net zo'n klein verschil als bij Gartner, maar nu in het voordeel van HP.

Maar wat HP weglaat in zijn reactie is, dat IDC dezelfde trend signaleert als Gartner. Alleen groei voor Lenovo en Asus, met 10 procent of meer, en verde een forse teruggang van de verkoop bij HP, Dell, Acer en de overige leveranciers. HP levert in de tellingen van IDC 16,4 procent in ten opzichte van het derde kwartaal van 2011, Dell 14 procent, Acer 9,6 procent en de overige leveranciers te samen 12,2 procent.

Einde van HP's markteiderschap in zicht

In het vierde kwartaal van 2010 verkocht HP volgens IDC 8,5 miljoen pc's meer dan Lenovo. Die voorsprong slonk tot ruim 2,1 miljoen in het vierde kwartaal van 2011. In het afgelopen kwartaal lag HP in de pc-verkopen volgens IDC nog 120.000 exemplaren voor. HP zag de verkopen drie van de laatste vier kwartalen teruglopen met meer dan 12 procent. En bij Lenovo groeide de verkoop tussen de 10 en de 43 procent. Als HP die trend niet weet te keren, is het zijn marktleiderschap ook bij IDC volgend kwartaal al kwijt.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in