Overslaan en naar de inhoud gaan

Ineens is het niche, en moet je daar extra voor betalen

Natuurlijk, tijden veranderen. Net zoals technologie. Wat gister modern was, is vandaag de norm en morgen misschien wel achterhaald. Ik heb dat gezien met minicomputers, mainframes, programmeertalen, toepassingen, architecturen, enzovoorts. Vaak is het een kwestie van omarming door gebruikende organisaties en bedrijven. Maar ook van leveranciers die hun klanten een bepaalde kant op willen hebben. Zoals van on-prem af en de cloud in.

zakenman op laptop met wegvliegende dollarbiljetten
geld vliegt weg
Shutterstock

Wist u dit: dat een gewoon te installeren applicatiepakket voor kantoortaken eigenlijk een nicheproduct is? Tenminste, volgens leverancier Microsoft. Die softwarereus is net als vele andere techbedrijven lang geleden overstag gegaan voor het lucratieve model van abonnementen. Geen eenmalige aankoop meer voor klanten, die dan overtuigd moeten worden om de knip te trekken voor aanschaf van een nieuwe versie.

Kost geld

Zo’n nieuwe release van een product moet dan wel aantrekkelijk zijn voor de klant. Qua functionaliteit, qua prijsstelling. Want het is niet alleen de aanschaf, maar ook de migratie die klanten geld kost. Ondertussen kost het de leverancier geld voor de ontwikkeling en marketing van zo’n nieuwe versie. Het kan lastig zijn om de business case sluitend te houden als een nieuwe release van een product niet aanslaat in de markt. Of minder aanslaat dan vooraf is geprognosticeerd.

Als klanten niet meewillen, kunnen ze namelijk nog lang op een oudere versie blijven zitten. En gewoon doorwerken. Totdat de ondersteuning vervalt en er dan - onacceptabel geachte - risico’s ontstaan. Risico’s voor de digitale veiligheid doordat kwetsbaarheden geen patches meer krijgen. Of risico’s voor de productiviteit doordat bugs niet meer gefixt worden, of doordat software niet mee kan naar bijvoorbeeld nieuwe bestandsformaten.

Met abonnementen en clouddiensten heb je dat allemaal niet. Zolang je als klant maar blijft betalen. Dus als je bent overgegaan van CapEx (capital expenditures) naar Opex (operational expenditures): in plaats van eenmalige aanschaf om de zoveel tijd, dan lopende uitgaven voor elke maand of jaar. Als leverancier is er dan logischerwijs wat minder druk op de ketel om een grote nieuwe release superaantrekkelijk te maken, of binnen een bepaald tijdsbestek uit te brengen.

Client- maar ook serversoftware

Het is dus interessant voor leveranciers om klassieke CapEx-producten en aanschafconstructies daarvoor los te laten. Maar wat als klanten daar niet en masse in meegaan? Dan kun je die bestaande producten tot niche verklaren. En vasthoudende klanten daar extra geld voor rekenen. Want het onderhouden en doorontwikkelen van die software kost immers wat.

Wist u dit: dat on-premises serversoftware dezelfde kant op lijken te gaan als een gewoon te installeren applicatiepakket voor kantoortaken? En dat met een opdoemende deadline voor het vervallen van ondersteuning voor de deur. Maar eerst komen er al wat prijsverhogingen aan. Plus een overgang naar een abonnementsmodel voor de softwarebetalingen. Dan misschien maar ook de cloud ingaan, in plaats van aan on-premises vast te houden? Wat zou een kikker kiezen die in een pan met langzaam opwarmend water zit?

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in