Overslaan en naar de inhoud gaan

Markt mobieltjes krimpt in 2009

De verwachte verkoopdaling is een direct gevolg van de economische recessie. Vooral in de eerste helft van dit jaar is de vraag erg zwak, aldus Strategy Analytics. Consumenten stellen de aanschaf van een nieuwe mobiele telefoon uit en de detailhandel houdt krappere voorraden aan omdat ze minder makkelijk krediet kan krijgen. De onderzoekers gaan voor het hele jaar uit van een verkoopaantal van 1,08 miljard stuks.
Business
Shutterstock
Shutterstock

In 2008 als geheel groeide de markt nog met 5 procent tot 1,18 miljard mobieltjes. In het vierde kwartaal tekende zich al een kentering af, met een verkoopdaling van jaar op jaar met 10 procent naar 295 miljoen stuks. Ook in vergelijking met het derde kwartaal viel de verkoop terug, een unicum volgens de onderzoekers. Doorgaans zijn de laatste drie maanden van het jaar juist hoogtijdagen voor elektronicafabrikanten.

Pas één keer eerder in de historie van de sector voor mobiele telefonie deed zich een vergelijkbare situatie voor. In 2001, het jaar van de terroristische aanslagen op 11 september, kromp de markt voor mobieltjes met 6 procent.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in