Mobiele markt in Nederland crisisbestendig
Vodafone zag zijn omzet in 2008 dubbel zo hard groeien als KPN, waardoor zijn marktaandeel toenam tot 29,7 procent. KPN bleef met 46,4 procent marktleider en T-Mobile viel iets terug naar 23,9 procent.
In het vierde kwartaal was het groeicijfer 3,8 procent ten opzichte van de laatste drie maanden van 2007. De omzet kwam zo uit op 1,61 miljard euro. Vergeleken met het derde kwartaal was sprake van een lichte omzetdaling van 0,4 procent.
Je zou denken dat iedereen in Nederland al minstens één actief mobieltje heeft. Toch nam het aantal abonnees vorig jaar nog met 1,44 miljoen toe tot 20,7 miljoen. Daarmee nam de penetratiegraad toe van 118 procent naar 126 procent, wat wil zeggen dat elke Nederlander van baby tot grijsaard gemiddeld 1,26 mobiel abonnement of prepaidcontract heeft. KPN heeft 46,7 procent van alle mobiele abonnees, T-Mobile (inclusief Orange) 25,6 procent en Vodafone 21,9 procent.
Telecompaper heeft zijn prognose voor de lange termijn naar beneden bijgesteld. De komende vijf jaar zal de mobiele markt in Nederland gemiddeld met 1,6 procent per jaar groeien om in 2013 uit te komen op 6,9 miljard euro. Tot nog toe rekenden de onderzoekers op een jaarlijkse toename van 3,8 procent.
Voor de korte termijn verwacht Telecompaper geen groot negatief effect van de recessie op de markt voor mobiele telefonie. De reden is dat Nederlanders hun mobiele telefoon steeds meer als een onmisbaar, alledaags gebruiksartikel zien. Wel denkt analist Alejandra van de Roer dat mensen bij het verlopen van hun abonnement zorgvuldiger zullen rondkijken er eerder voor een goedkoper belpakket kiezen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee