Verkoop OLED-schermen groeit als kool
De totale OLED-markt was in het eerste kwartaal van dit jaar goed voor 143 miljoen dollar. Er zijn twee typen OLED’s, de actieve en de passieve. In het eerste kwartaal overtrof de omzet van de actieve soort (AMOLED’s) voor het eerst die van de passieve PMOLED’s.
Deze verschuiving is vooral te danken aan fabrikanten van mobiele telefoons als Nokia, Samsung en Sony Ericsson, die steeds vaker kiezen voor een actief beeldscherm voor hun topmodellen. AMOLED’s zijn een onderscheidende factor van belang geworden, constateert onderzoeker Jennifer Colegrove. Dit jaar zijn al meer dan tien mobiele telefoons met een AMOLED geïntroduceerd. De passieve variant wordt doorgaans gebruikt in MP3-spelers of als tweede schermpje in de klep van een ‘clamshell’-mobieltje. Volgens DisplaySearch is daar nu aanzienlijk minder vraag naar dan voorheen.
Samsung Mobile Display (SMD), een in januari opgestarte samenvoeging van twee Samsung-dochters, mag zich marktleider noemen met een marktaandeel van 37 procent. Op de tweede plaats van de wereldranglijst staat RiTdisplay.
Tot voor kort konden OLED’s alleen in kleine formaten worden gefabriceerd. Het Koreaanse LG Display waagt nog dit jaar de sprong naar een wat forser formaat van 15 inch en een resolutie van 1366 x 768 pixels, wat de AMOLED-technologie geschikt maakt voor een tv-toestel met bescheiden afmetingen. Sony stelde vorig jaar al OLED-schermen van 21 of 27 inch in het vooruitzicht, maar door de wankele financiële positie van Sony is het onzeker of de plannen doorgaan. In 2007 introduceerde Sony al een flinterdun 11 inch-model (zie foto). Samsung heeft schermen van 14,1 inch gedemonstreerd, zonder een introductiedatum te noemen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee