Verkoop smartphones groeit stevig
De sterke groei in de Verenigde Staten is volgens Gartner het gevolg van intensieve marketingcampagnes om de smartphones te promoten, omdat telecombedrijven per klant meer verdienen aan de gebruikers van dit type toestellen. Ook prijsdalingen, waardoor smartphones een massaproduct beginnen te worden, speelden een rol.
De groei van Nokia bleef met 25,3 procent iets achter bij het wereldwijde gemiddelde. Toch handhaafden de Finnen zich bovenaan de ranglijst, met een aandeel van 45,2 procent (was 46,7 procent) en een verkoopaantal van 14,6 miljoen smartphones. Nokia dankt zijn sterke positie volgens Gartner aan zijn gevarieerde productaanbod.
Het Canadese Research In Motion (RIM), bekend van de Blackberry, kon de verkoop meer dan verdubbelen en zag daarmee zijn marktaandeel stijgen van 8,3 naar 13,4 procent.
Vanuit het niets belandde Apple op de derde plaats met een aandeel van 5,3 procent. Apple lanceerde in juni 2007 de iPhone, te beginnen in de Verenigde Staten.
De topvijf wordt volgemaakt door twee fabrikanten die voornamelijk in Azië actief zijn met de levering van smartphones: Sharp en Fujitsu. Beide fabrikanten behaalden een marktaandeel van 4,1 procent, maar Sharp zag zijn afzet met 24 procent slinken terwijl Fujitsu 5,6 procent meer toestellen verkocht dan een jaar eerder.
De restgroep overige leveranciers, waarvan een fabrikant als HTC deel uitmaakt, zag het aandeel slinken van 33 naar 28 procent.
Gartner-analist Carolina Milanesi noemt drie trends die zich in de tweede helft van 2007 al aftekenden en dit jaar verder tot wasdom zullen komen: aanraakschermen, meer aandacht voor gebruiksgemak en integratie van applicaties. Fabrikanten zullen volgens haar meer toestellen op basis van open platforms in hun assortiment opnemen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee