Overslaan en naar de inhoud gaan

Android op 2 van elke 3 tablets

De iPad mag dan de basis hebben gelegd voor de huidige populariteit van tablets, Google heeft zich inmiddels met Android stevig genesteld op deze snel groeiende markt. Onderzoeksbureau Strategy Analytics stelt in een nieuw rapport vast dat Android is geïnstalleerd op 67 procent van alle nieuwe tablets die in het tweede kwartaal wereldwijd zijn verkocht. Een jaar geleden was dat nog 51,4 procent.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het aantal verkochte Android-tablets steeg van 18,5 miljoen stuks in het tweede kwartaal van 2012 naar 34,6 miljoen in de vergelijkbare periode dit jaar. Hardwarepartners als Samsung, Amazon en Google zelf (met de Nexus-serie) en fabrikanten van merkloze tablets (‘white boxes’) zorgen ervoor dat Android gestaag vooruitgaat.

iPad valt zelfs in absolute aantallen terug

Tegelijk is het marktaandeel van iOS fors gedaald: van 47,2 naar 28,3 procent. Zelfs in absolute aantallen moest Apple een stap terug doen: van 17 naar 14,6 miljoen iPads. Strategy Analytics verklaart de neergang deels uit het feit dat Apple afgelopen kwartaal geen nieuwe tabletmodellen uitbracht, terwijl een jaar geleden een nieuwe iPad met retinascherm de verkoop aanwakkerde. Anderzijds bestond de iPad mini een jaar geleden nog niet; de onderzoekers hadden verwacht dat die de verkoop tot boven het gerealiseerde aantal van 14,6 miljoen zou opstuwen.

Windows groeit sterk vanaf een smalle basis

Voor andere besturingssystemen blijven alleen de kruimels over. Windows steeg in een jaar van 0,5 naar 4,5 procent marktaandeel. Dat komt overeen met een groei van 200.000 naar 2,3 miljoen Windows-tablets. De onderzoekers denken dat in het huidige, derde kwartaal een opleving mogelijk is door de scherpe prijsverlagingen voor de Surface RT die Microsoft heeft doorgevoerd, net als andere leveranciers van tablets met Windows RT. Maar de schaarste aan Windows-apps blijft volgens Strategy Analytics een probleem: “Er lijken weinig prikkels voor ontwikkelaars te zijn om voor het platform te werken.”

BlackBerry komt er nauwelijks aan te pas

De PlayBook van BlackBerry is bijna van het toneel verdwenen. Strategy Analytics raamt het marktaandeel nu op 0,2 procent. Een jaar geleden had BlackBerry nog 0,9 procent van de tabletmarkt in handen.

Totale markt groeit fors, maar wel minder dan in 2012

In totaal werden dit jaar in de periode april-juni wereldwijd 51,7 miljoen tablets verkocht. Dat waren er 43 procent meer dan de 36,1 miljoen stuks een jaar geleden. De groeicurve vlakt wel duidelijk af: in het tweede kwartaal van 2012 was nog sprake van een groei met 116 procent, blijkt uit het persbericht van Strategy Analytics.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in