Apple verstevigt greep op iPhone 13-reparaties
Bij de schermreparatie moet de gebruiker of reparateur een bijzonder kleine microcontroller van het originele scherm loshalen en die plaatsen in het nieuwe scherm. Dat proces vergt speciale apparatuur, duurt een tijdje en is niet weggelegd voor de doorsnee gebruiker en veel kleinere winkels die smartphoneschermen vervangen. Deskundigen van reparatiewebsite iFixit leggen in een artikel uit hoe het microsolderen werkt.
Repair Provider-programma
Met de iPhone 13-serie maakt Apple het op niet-officiële wijze repareren van iPhones weer lastiger en daarom minder aantrekkelijk. Winkels die zijn aangesloten bij Apple's Repair Provider-programma, ervaren geen hinder van de Face ID-beperkingen. Volgens iFixit hebben dergelijke winkels namelijk apparatuur met speciale software die de iPhone opdracht geeft het nieuwe scherm te accepteren. Face ID werkt daarna meteen.
Apple's Repair Provider-programma heeft naar verluidt zeer strenge voorwaarden en hoge boetes bij misbruik. Vice kreeg in 2020 een kopie van het contract tussen Apple en een winkel in handen en schreef een kritisch artikel over het programma.
Apple maakt het niet-aangesloten winkels steeds moeilijker om iPhones te repareren. Zo toont een iPhone na een niet-officiële accuvervanging een waarschuwingsmelding en geldt dat ook voor sommige iPhone-modellen waarvan het scherm op niet-officiële wijze vervangen is.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee