'Apple Watch verkoop schromelijk onderschat'
Vorige week ontstond commotie rond een ferme uitspraak van marktonderzoeker Slice Intelligence, die een forse teruggang in de verkoop van de smartwatch constateerde. Het bedrijf was er zelf altijd open over dat het onderzoek zich beperkte tot de Verenigde Staten als afzetmarkt en daarbinnen alleen de online-bestellingen registreerde met een nieuwe methodiek waarvan de betrouwbaarheid nog niet goed vast staat.
Het beeld dat Slice schetste was in ieder geval om twee redenen vertekend: De verkoop van de Apple Watch startte in veel landen buiten de VS veel later en bovendien kwam de verkoop in de winkels er bij, ook in de VS, waardoor het online als afzetkanaal in belang afnam.
Schattingen lopen nogal uiteen
Ook IDC heeft de indruk - op basis van gesprekken met hardwareproducenten - dat het wel meevalt met de daling in de verkoop. De vraag zakte zoals bij ieder nieuw product iets in nadat de eerste hype is weggeëbt, maar de afzet blijft op koers om de voorspelde eindstand van 21,2 miljoen exemplaren te halen.
Trip Chowdry van Global Equities Research houdt het op ruim 7 miljoen verkochte exemplaren begin juni, meldt Venturebeat. De ontwikkeling is voldoende om het door hem verwachte verkoopcijfer van 40 tot 42 miljoen exemplaren te halen.
Apple presenteert op 21 juli zijn kwartaalcijfers. Het zou zo maar kunnen dat het bedrijf die dag aankondigt al 10 miljoen Apple Watches heeft verkocht, denkt Venturebeat.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee