Een op de zes iPhone 4's binnen een jaar kapot
In de eerste 4 maanden diende ruim 5 procent van de iPhone 4-bezitters met een Squaretrade-verzekering een claim in. Bij de iPhone 3GS was dat 3 procent. Bij minder dan 0,5 procent van de eigenaren ging het daarbij om een storing – wat dat betreft presteren beide toestellen ongeveer even goed, en beter dan normaal bij mobiele telefoons.
Meer ongelukjes bij iPhone 4
Maar bij ongelukjes scoort de iPhone 4 veel slechter. 4,7 procent van de eigenaren claimden om die reden een schade. De eerste 4 maanden van beschikbaarheid van de iPhone 3GS was dat 2,8 procent. Gebroken glas is het voornaamste probleem. Dat was ook al zo bij de 3GS, waar 76 procent van de claims in de eerste 4 maanden te maken hadden met het scherm. Bij versie 4 is dat gestegen tot 82 procent. Omgerekend meldde 3,9 procent van de iPhone 4-eigenaren een gebroken scherm, tegen 2,1 procent van de 3GS-eigenaren.
Op zich verbaast dat Squaretrade niet. Het glasoppervlak is immers verdubbeld, nu ook de achterkant van de iPhone in versie 4 van een glasachtig materiaal is. Het speciale glas dat Apple heeft ontwikkeld, blijkt daarbij niet minder kwetsbaar voor breuk dan de varianten die het in eerdere toestellen gebruikte. Of het gebruik van hoesjes een rol speelt bij het ontstaan van krassen en breuken, zoals onlangs werd gesuggereerd, kan Squaretrade op grond van zijn cijfermateriaal niet bevestigen.
De verzekeraar heeft wel berekend wat er gebeurt als de trend doorzet. In dat geval heeft aan het eind van het jaar 15,5 procent van de iPhone 4-eigenaren een ongelukje gehad dat tot schade leidde. Dat is bijna tweemaal zoveel als de 7,8 procent bij de iPhone 3GS.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee