Franse toezichthouder onderzoekt Apple
Van dat laatste werd Apple enkele maanden geleden nog beschuldigd door de winkelketen eBizcuss. Deze - inmiddels gewezen - Apple-reseller beschuldigde Apple ervan dat het zijn eigen Apple-Stores in Frankrijk bevoordeelde door deze zaken steeds snel en volop van nieuwe modellen te voorzien, terwijl onafhankelijke resellers als eBizcuss soms maanden moesten wachten voordat ze voldoende nieuwe toestellen kregen aangeleverd. Die zaak is uiteindelijk niet door de rechter in behandeling genomen, omdat financiers/schuldeisers de stekker eruit trokken bij eBizcuss.
Apple-dictaten
Een voormalige medewerker uit een van eBizcuss, zou tegenover PC-World hebben verklaard dat de problemen ontstonden nadat Apple de 8 eBizcuss-winkels hun groothandelskorting ontzegde, omdat het niet wenste te voldoen aan Apple's dictaten aangaande winkelinrichting en styling van medewerkers.
Het gegeven dat de Autorité de la Concurrence behalve Apple-kantoren ook burelen van (niet nader genoemde) resellers zou hebben bezocht, doet echter vermoeden dat de kwestie eBizcuss niet de (enige) aanleiding voor het onderzoek is. De Franse site Mac4Ever oppert dan ook de mogelijkheid dat de interesse van de toezichthouder gericht zou zijn op resellers die voor eindklanten bedoelde kortingen in eigen zak steken. Geruchten over dergelijke praktijken doen volgens Mac4Ever al enige tijd de ronde in Frankrijk.
Ook in Nederland verdenkingen
Ook in Nederland zou Apple bij het uitleveren van nieuwe modellen zijn eigen Apple-Stores bevoordelen. In september vorig jaar stelde iPhoneclub.nl vast dat de iPhone 5, die toen bij de Amsterdamse Apple-Store al volop voor handen was, nog niet kon worden geleverd door onafhankelijke resellers als A Mac, Xando, iVizi en iCentre. Die laatste bezweek enkele weken geleden onder het marktgeweld.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee