Google gaat persoonsdata niet meer maskeren
Google analyseert heel veel van wat de gebruikers doen, zo wordt gekeken wat voor woorden er in een GMail worden getypt. Normaliter merk je daar weinig van, maar af en toe steekt de Google-spion zijn kopje op. Bijvoorbeeld als je in een mail het woordje 'bijlage' gebruikt en er bij het verzenden geen bijlage bij zit. Dan vraag Google of je niet iets vergeten bent. Andere woorden worden ook herkend, op basis waarvan advertenties worden toegestuurd. Typ maar eens in een bericht Stockholm en tien tegen één dat je aanbiedingen krijgt voor een cruise naar Zweden.
Google heeft wel gezegd dat de woordherkenning in GMail niet te gelde zal worden gemaakt, maar daarnaast verzamelt het concern heel veel meer gegevens. Alles wat je intikt in het zoekvenster, bijvoorbeeld. Dat wordt dan weer doorgesluisd naar een dienst als YouTube (al een jaar of 10, overigens).
Google heeft wel een reeks privacy-instellingen, alleen worden die gepresenteerd in een voorgekookt formaat. Bepaalde hokjes zijn al aangevinkt en het kost dus moeite om ze van hun vinkje te ontdoen. Daar gokt Google op, met als resultaat een reeks instellingen die voordelig zijn voor het bedrijf en nadelig voor de gebruiker.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee