MIT maakt goedkope nano-camera
De camera is gebaseerd op de technologie ‘Time of Flight’ die ook in de nieuwste Kinect van Microsoft wordt gebruikt. Hierbij wordt de locatie van een object berekend aan de hand van de tijd die het kost om een lichtsignaal te reflecteren op een oppervlak en dat terug te sturen naar de sensor.
Geen trillende handen
Nieuw aan de technologie in de nano-camera is dat hij geen last heeft van mist, regen of doorzichtige objecten. Dat kan doordat gebruik gemaakt wordt van een nieuwe methode om informatie snel te coderen die veel gebruikt wordt in de telecomindustrie om afstanden te berekenen die een signaal heeft afgelegd. Daarmee kunnen verschillende afstanden berekend worden van een enkel signaal. Storende effecten als trillende beelden doordat de gebruiker zelf beeft bijvoorbeeld kunnen zo snel worden gecorrigeerd. Dat levert per definitie scherpere beelden op.
Eerder al ontwikkelde hetzelfde team een femto-camera die dezelfde resultaten boekte als de nieuwe nano-camera, maar wel een half miljoen dolar kostte om te produceren. Dat was grotendeels te wijten aan het feit dat die camera erg dure optische apparatuur nodig had om de beelden te verwerken. In de nano-camera kan dat met LED-technologie. Ook zijn veel functies nu in software vervat.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee