Niet te geloven: Google Chrome krijgt adblocker!
Bronnen die kennis van zaken zeggen te hebben, melden dat Google een adblocker in de steigers heeft staan voor zowel de mobiele versie als de desktopversie van Chrome. Die adblocker zou standaard in de advertentiewerende stand staan. Wanneer Google die ad blocker introduceert, melden de bronnen niet.
Adblockers bedreigen Googles bron van inkomsten
De beslissing bij Google zou ingegeven zijn door de groeiende ergernis bij internetters door advertenties en de stijgende populariteit van adblockers in het voetspoor daarvan. Dat vormt een regelrechte bedreiging voor Googles verdienmodel van gratis diensten aan consumenten die adverteerders een kanaal geven om die consumenten te bestoken met hun commerciële boodschappen.
De adblocker die Google wil introduceren wijkt dan ook wel af van wat huidig adblockers doen. Adblockers als Adblock Plus laten alleen advertenties door die - na betaling voor de keuring - goedgekeurd zijn. Andere blokkeren - net als Adblock Plus in het verleden - gewoonweg alle advertenties. Googles adblocker slaat alleen aan op advertenties die zondigen tegen de regels van de Coalition for Better Ads. Het gaat dan bijvoorbeeld om pop-ups, video's met geluid die automatisch afspelen, niet weg te klikken advertenties die de pagina overnemen, advertenties die ook bij scrollen in beeld blijven en - met name bij mobieltjes - een te groot beslag van advertenties op het beschikbare scherm.
Stok achter de deur tegen irritante advertenties
Google heeft volgens de bronnen van The Wall Street Journal nog geen beslissing genomen over wat zijn adblocker doet als er aanstootgevende advertenties worden geconstateerd. Mogelijk blokkeert die dan alleen de advertenties die over het randje gaan. Maar om uitbaters van websites sneller tot acceptabel gedrag te bewegen, zou de adblocker van Google mogelijk ook alle advertenties weren op een site waar een aanstootgevend exemplaar op wordt aangetroffen.
Google heeft officieel niet bevestigd dat het aan een adblocker werkt, onder het motto dat het niet reageert op geruchten en speculatie. Wel liet Google in een reactie weten dat het met de Coalition for Better Ads en brancheorganisaties verschillende mogelijkheden onderzoekt om de standaarden van de coalitie te promoten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee