Rechter buigt zich over iPhone-foutmelding
De kwestie loopt al sinds de eerste exemplaren van de iPhone 6-serie haperingen aan de Touch ID-knop vertoonden.
Gebruikers die het mankement lieten verhelpen door reparateurs die niet door Apple zelf gecertificeerd zijn, gebruikten hun iPhone na de reparatie in eerste instantie tot hun tevredenheid. Maar na opwaardering naar een nieuwere versie 9 van het besturingssyteem iOS werden ze geconfronteerd met de foutmelding 'error 53'. Die blijkt te worden afgegeven wanneer iOS 9 vaststelt dat er sprake is van niet goed bijpassende componenten in de smartphone. Dat is ter bescherming van de gebruiker, zegt Apple. In de VS leidde die zorgzaamheid al tot een groepsrechtzaak die uiteindelijk niet voor kwam, omdat Apple een met behulp van iTunes te installeren patch-beschikbaar maakte. Maar dat is naar de zin van de Australische toezichthouder niet voldoende, die wil echt een veroordeling van Apple handelswijze. Dat zou voor consumenten weer de deur op zetten naar schadeclaims voor het gemiste gebruik van hun gadget en wellicht ook voor de hogere kosten van een reparatie bij Apple's eigen services-afdeling, zo suggereert cnet.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee