Overslaan en naar de inhoud gaan

RIM lokt ontwikkelaars naar BlackBerry App-winkel

“Veel van de aankondigingen vandaag zijn bedoeld om de barrières te slechten die ontwikkelaars ervaren bij het maken van applicaties voor de BlackBerry AppWorld”, zegt Tyler Lessard, vice-president BlackBerry Global Alliances and Developer Relations. Het aantal toepassingen in de BackBerry AppStore staat in geen verhouding tot de online applicatiewinkels voor Apples iOS en Googles Android-platform.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Tyler maakt zich daar niet al te veel zorgen om. “BlackBerry heeft zijn positie als meest gebruikte zakelijke smartphone gekregen vanwege de mogelijkheden goede robuuste en veilige toepassingen te bouwen die inhaken op bedrijfsapplicaties.” Maar hij ziet dat in toenemende mate de grens tussen zakelijk- en prive-gebruik vervaagt. Volgens Lessard levert WebWorks dezelfde mogelijkheden als het ‘native’ BlackBerry-ontwikkelgereedschap. Alleen voor heel speciale applicaties zoals games en hoge kwaliteit videoapplicaties waarbij directe controle over het scherm nodig is, levert de ‘native’ toolset meer mogelijkheden. Lessard: “Ontwikkelen van een app is nu een kwestie van dagen of zelfs uren, in plaats van weken zoals met het gebruik van reguliere webskills.”

Tijdens de BlackBerry DevCon10 kondigde RIM verder een advertentiedienstverlening aan. Ontwikkelaars kunnen met ‘drie regels code’ gebruikmaken van verschillende advertentienetwerken waarmee RIM contracten sluit. Ze hebben verschillende mogelijkheden: RIM advertenties laten uitzoeken die het best passen bij de app of zelf een selectie maken uit het aanbod van de advertentienetwerken. RIM heeft inmiddels contracten met 5 advertentienetwerken, waaronder Amobee, Jumptap, Lat49, Millennial Media and Mojiva, en onderhandelingen met andere netwerken zijn gaande. RIM neemt 40 procent van de omzet van de getoonde advertenties. 60 procent gaat naar de ontwikkelaar van de applicatie.

RIM kondigde tevens een nieuwe microbetaaldienst aan. Vanaf eind dit jaar kunnen app-gebruikers via een pop-up scherm aangeven of zij willen betalen voor extra informatie of het downloaden van een toepassing. Door op ‘ja’ te klikken zetten zij de transactie in werking en verschijnt de vergoeding automatisch op de telefoonrekening. RIM heeft daartoe al contracten gesloten met een aantal Noord-Amerikaanse telecom-aanbieders, zoals AT&T, en is in gesprek met andere aanbieders in de wereld om deze dienstverlening mogelijk te maken.

Voor ontwikkelaars is al een ‘payment SDK’ beschikbaar om deze functionaliteiten in te bouwen in hun toepassingen. Samen met Webtrends biedt RIM ontwikkelaars de mogelijkheid inzicht te krijgen in het gebruik van applicaties. Ontwikkelaars hoeven slechts een paar regels code aan hun applicatie toe te voegen om gratis inzicht te krijgen in een groot aantal gebruiksparameters. De dienstverlening van Webtrends komt begin 2011 beschikbaar.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in