Vlindertoetsenbord kost Apple ook nu nog 50 miljoen dollar
Apple introduceerde in 2015 zijn nieuwe 'vlindertoetsenbord' met butterfly-mechanisme in de MacBook Pro en MacBook Air. Maar al snel volgden klachten over het innovatieve dunne toetsenbord. Toetsen bleven vastzitten of haperden en kleine beetjes stof konden voor problemen zorgen. Apple erkende de problemen in de zomer van 2018 en sinds 2019 verschijnen er weer laptops met het klassieke 'scissor'-mechanisme, dat de problemen niet heeft. In 2020 stapten de laatste MacBook pro-modellen af van het vlindertoetsenbord.
Een groep gebruikers stelde echter dat Apple al van de problemen wist en ze probeerde te verbergen, schrijft Reuters nu. Daarnaast claimen ze dat het serviceprogramma van Apple - dat werd opgezet om de toetsenborden gratis te repareren - niet voldeed, omdat de vervangende toetsenborden precies dezelfde problemen hadden. De gebruikers stapten gezamenlijk naar de rechter.
Apple heeft nu dus een schikking met hen getroffen, al ontkent het bedrijf dat het fouten heeft gemaakt. Die schikking betreft klanten uit zeven Amerikaanse staten, die tussen 2015 en 2019 een MacBook, MacBook Air of een MacBook Pro hebben gekocht. Gebruikers die meerdere toetsenborden lieten vervangen, kunnen nu maximaal 395 dollar krijgen als vergoeding. Wie één toetsenbord heeft gekocht, maakt aanspraak op maximaal 125 dollar. Gebruikers die losse toetsen vervingen, krijgen maximaal 50 dollar.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee