'Een vijfde bedrijven niet in staat aan te haken op AI'
Zo'n 20 procent van de bedrijven mist de basisvoorwaarden om vruchten te kunnen plukken van de generatie toepassingen gebaseerd op kunstmatige intelligentie, is het oordeel van McKinsey in een nieuwe marktanalyse op basis van interviews met IT-managers. Slechts een op de drie bedrijven in het onderzoek hebben de voorwaarden wel op orde, concludeert ZDNet uit het rapport.
Het gebrek aan een digitale substructuur bij bedrijven vertraagt de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie in de markt, stellen de auteurs. Die digitale substructuur bestaat uit investeringen in technologieën als cloud computing, mobile, web, big data en advanced analytics.
De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie staat weliswaar nog in de kinderschoenen, concluderen de McKinsey-analisten. Het voordeel voor bedrijven die wel al hebben geïnvesteerd in technologieën als cloud computing, mobile, web, big data en advanced analytics hebben een grotere kans ook al met succes de eerste fase van AI-ontwikkeling succesvol opgepakt te hebben en staan nu klaar om ook in de tweede fase van AI-ontwikkeling hun concurrentie voor te blijven.
Het advies van McKinsey aan de achterblijvers is: Ga op zoek naar talent in digitale transformatie en maak vaart met de omwenteling.
Interessant? lees verder over digitalisering
Gartner: Dit is waar digitalisering op stuk loopt. Gartner definieert 6 struikelblokken voor digitalisering.
Bedrijfsleven mist peper in digitale strategie overheid. Ideeën zijn goed, maar komen veel te laat.
De 12 IT-trends die een CIO onrustig maken. Meer dan ooit moet de CIO nieuwe technologie scannen op potentiële businesskansen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee