Overslaan en naar de inhoud gaan

Ik weiger te wennen!

Ik wéét het: ik ben een stuurman-aan-wal. Want ik ben geen IT'er, geen netwerkspecialist, geen systeembeheerder, geen programmeur. Ook ben ik geen bestuurder, premier of minister. Toch bemoei ik me aan tegen de grote storing die Nederland trof én tegen de schijnbare laconiekheid - of: fatalisme?! - waarmee sommigen erop hebben gereageerd. Ik weiger te wennen aan storingen.

Nee roepen
Shutterstock (Stranger Man)

Want terwijl ik geen IT'er en geen politicus ben, ben ik wél een partij in deze hele kwestie. Net zoals vele andere Nederlanders, plus Nederlandse organisaties en bedrijven. Wij zijn klant, afnemer, gekoppeld, verbonden en dus getroffen door de storing die urenlang heeft geduurd. Vergis je niet: ik ben níet de klagende klant, die perfectie eist. Ik wéét dat ICT-storingen altijd wel in enige mate kunnen voorkomen.

Complex, complexer, plus mensenwerk

Ook als je bijvoorbeeld een dubbele verbinding hebt, om storingen te kunnen doorstaan. Wat bij zeg een ziekenhuis best wel essentieel is. Zelfs als je een failover hebt ingericht, want die kan zelf oorzaak van een storing blijken te zijn. Net zoals een backupsysteem bij een storing voor escalatie kan zorgen. ICT is complex, wordt er niet bepaald makkelijker op, en is en blijft voor een deel toch mensenwerk.

Deze blogpost van mij nu over de landelijke storing van vorige maand is dus géén verwijt aan de betrokken IT-professionals. Zij hebben ongetwijfeld hun stinkende best gedaan om de storing te verhelpen. En wie weet wat zij wel niet hebben gedaan om de impact te minimaliseren. Of zelfs om de kans op deze storing te verminderen. Er is meer aan legacy, ICT-lappendekens en dreigende domino-effecten dan veel mensen weten, of willen weten.

Blijven streven

Deze blogpost van mij nu is wel een oproep, aan iedereen om niet te gaan wennen. Want we zijn afhankelijk van IT en ICT. Dat weten we wel, alleen beseffen we dat misschien toch niet echt goed. Het voorkomen en inperken van storingen zal nooit 100% succesvol zijn, maar moet toch ingezet én volgehouden worden. Dat kost wat, dat mag ook wat kosten gezien de grootte van afhankelijkheid en rol van ICT - plus de grootte van impact en kosten van storingen. Ik weiger te wennen aan storingen!

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in