Na hardwarevervanging bij hoster ijlt ziekenhuisstoring nog na
De storing was "van dermate omvang" dat de dubbele verbinding naar het datacenter "niet mocht baten".
Onder meer het St Jans Gasthuis in Weert kon gisteravond melden dat de storing weer voorbij was. "Er is weer toegang tot MijnSJG en de aanmeldzuilen kunnen morgen ook weer gebruikt worden", aldus de tweet van dit ziekenhuis dat gister één van de getroffen klanten van IT-dienstverlener ICTZ was. Inloggen op het patiëntenportaal was niet mogelijk door de storing, die een zorgsysteem betrof waarop ook de aanmeldzuilen in het ziekenhuis zijn aangesloten, meldt het St Jans Gasthuis. Op vrijdagochtend bereiken AG Connect berichten dat enkele ziekenhuizen dit deel van hun IT nog niet weer online hebben. Dit betreft het Maasstad Ziekenhuis en het Ikazia Ziekenhuis te Rotterdam. Het Erasmus MC in de havenstad zou z'n patiëntendossiers wel weer toegankelijk hebben. Persbureau ANP meldt op basis van ICTZ dat bij alle ziekenhuizen de eerder verstoorde IT-functies (aanmeldzuilen en videobellen) weer werken.
Hoster herstelt
De storing is woensdagmiddag (7 oktober) ontstaan, meldt ICT-dienstverlener Ilionx aan AG Connect. Dat IT-bedrijf heeft in september vorig jaar de krachten gebundeld met ICTZ, die is gespecialiseerd in zorg-ICT. Ziekenhuizen die getroffen zijn door de storing, verwezen door naar hun leverancier ICTZ. Vragen uitgezet bij die partij en bij Ilions hebben gisteravond gedeeltelijke antwoorden opgeleverd. De storing zat namelijk niet bij de systemen van ICTZ of het datacenter van die aanbieder, maar bij een derde partij die verbinding met het datacenter faciliteert. "De leverancier waar ICTZ mee werkt hanteert een dubbele verbinding. De storing was echter van dermate omvang, dat dit niet mocht baten", antwoordde de woordvoerster van Ilionx aan AG Connect.
Zij gaf daarbij aan dat de ICT-dienstverlener is begonnen aan een onderzoek om "een betere, toekomstvaste, oplossing" te vinden. Ondertussen was er al wel "een nieuwe oplossing gemaakt. We hopen de eerste ziekenhuizen snel weer aan te kunnen sluiten". Dat laatste is geleidelijk aan gebeurd, getuige de melding van bijvoorbeeld het St Jans Gasthuis. In een later uitgestuurde verklaring aan de pers geeft de ICTZ-eigenaar nog wat meer details. "De oplossing voor de storing is inmiddels gevonden. De verstoring in de internetconnectiviteit is verholpen doordat de hostingpartij herstelwerkzaamheden heeft uitgevoerd op het platform en componenten heeft vervangen."
AG Connect heeft vervolgvragen uitgezet wat er precies voor componenten zijn vervangen, én hoe dit herstelwerk door de hoster zich rijmt met de eerdere verklaring dat de storing niet bij de hoster maar bij de verbindingsprovider zat. "De verbindingenleverancier van ons datacenter kampte met problemen", stelt Ilionx ook in de nagekomen statement. Ondertussen benadrukt de ICT-dienstverlener dat de noodzakelijke zorg geen hinder heeft ondervonden van de storing en dat patiëntbehandelingen zijn doorgegaan. De IT-uitval verhinderde dat patiënten zich digitaal konden aanmelden bij hun zorginstellingen. Hierdoor moesten zorgverleners 'ouderwets' meer baliemedewerkers inzetten voor patiënten ter plaatse, en voor consulten op afstand overstappen van videobellen naar reguliere telefoongesprekken.
'Huidige' internetprovider
Verder geeft de moederonderneming van ICTZ aan dat het nu "de kwaliteitsprocessen in samenwerking met de betrokken zorginstellingen" gaat doorlopen "om de stabiliteit van de oplossing te waarborgen". De storing wordt door ICTZ onderzocht waarbij het datacentrum, "de huidige internetprovider" en "mogelijke andere leveranciers" worden belicht. "Na het onderzoek en de evaluatie zal beoordeeld worden welke maatregelen getroffen gaan worden om een dergelijke storing in de toekomst te voorkomen." Vragen van AG Connect over extra verbindingen of alternatieve providers staan nog uit.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee