Duitse uitgevers en Google komen er niet uit

De Duitse uitgevers eisen van Google, maar ook van andere zoekmachines, dat het hen betaalt voor content die Google online publiceert. Het voorstel dat het DPMA had gedaan aan beide partijen om tot een vergelijk te komen, is door allebei afgewezen. De uitgevers beroepen zich op een auteursrechtenwet uit 2013, het zogeheten ‘Leistungsschutzrecht’.
Naar de rechter
Een van de uitgevers heeft al aangegeven nu zeker naar de rechter te stappen.
Uitgevers klagen al jaren dat Google artikelen van hen online publiceert zonder daarvoor te betalen. Google op zijn beurt stelt dat de uitgevers al profiteren van de advertentieomzetten die zijn sites genereren. In Duitsland zouden via Google zeker een half miljard clicks per maand worden doorgezet naar de uitgevers, zo stelt het bedrijf.
Google probeerde dit jaar de angel uit het conflict te halen door de uitgevers technologieën en samenwerkingen en fondsen aan te bieden. Het mocht dus niet baten.
De uitgevers lijken echter niet eenvoudig zonder Google te kunnen. Zo deed uitgever Axel Springer een experiment waarbij het de toegang tot bepaalde publicaties via Google blokkeerde. Daardoor liepen de bezoekersaantallen echter zo sterk achteruit dat Springer de blokkade snel ophief.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee