Overslaan en naar de inhoud gaan

EC: rapportage sociale media over nepnieuws onvoldoende

Onlineplatforms Facebook, Google en Twitter zijn onvoldoende open over de stappen die ze nemen tegen de verspreiding van nepnieuws en desinformatie. Dat zegt de Europese Commissie in een verklaring waarin ze de bedrijven oproept meer details te verstrekken over welke maatregelen ze hebben getroffen en met welk resultaat.
© Pixabay
Pixabay

Zo heeft Facebook niet de gevraagde cijfers geleverd over het aantal nepaccounts dat het heeft verwijderd op grond van "kwaadaardige activiteiten die specifiek zijn gericht tegen de Europese Unie." Het bedrijf blijft ook stil over hoe het omgaat met politieke advertenties. Ook de twee andere platforms zijn zuinig met details over hun maatregelen, zo verklaart de Europese Commissie vandaag. 

Te weinig gegevens

Zo verstrekte Google wel gegevens over in januari genomen maatregelen om de controle op advertentieplaatsingen in de EU te verbeteren, maar volgens de commissie zijn deze gegevens "niet specifiek genoeg" en verduidelijken ze niet in welke mate de acties zijn ondernomen. "Google publiceerde op 29 januari een nieuw beleid voor 'verkiezingsadvertenties' en zal een Transparantieoverzicht voor politieke advertenties publiceren zodra adverteerders dergelijke advertenties gaan vertonen. Google heeft in de maand januari geen bewijs geleverd van een concrete implementatie van haar beleid ten aanzien van de integriteit van services", zo valt te lezen in de verklaring. 

Voortgang onmeetbaar

Ook Twitter heeft nog wat goed te maken met de Europese Commissie. Die verklaart dat het socialmediaplatform "geen statistieken verstrekte van de eerdere toezeggingen om de controle van advertentieplaatsingen te verbeteren. Over transparantie inzake politieke advertenties stelde Twitter, in tegenstelling tot wat in januari in het implementatierapport was aangekondigd, het besluit uit tot de rapportage over februari.

Wat betreft de integriteit van services, voegde Twitter vijf nieuwe accountsets toe, tot zijn archief van 'potentiële buitenlandse operaties'. Deze bestonden uit een groot aantal accounts in derde landen. Dit archief is openbaar beschikbaar en doorzoekbaar zijn, maar Twitter rapporteerde niet over metrieken om de voortgang te meten."

Gedragscode 'belangrijke stap'

De techbedrijven tekenden vorig jaar een vrijwillige gedragscode waarin ze meer openheid beloofden over waar de informatie op hun sites vandaan komt en de geldstromen erachter. Ook zegden ze toe nepaccounts snel te verwijderen en transparant te zijn over politieke advertenties. De Europese Commissie ziet de code als een belangrijke stap om de campagnes voor de Europese verkiezingen in mei eerlijk en betrouwbaar te laten verlopen. Ze roept de bedrijven op snel meer te doen. Brussel wil een verplichte code invoeren als de vrijwillige afspraken onvoldoende zouden blijken te werken.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in