Real time bidding Google aanleiding voor veel Europese klachten
De Google-dochteronderneming Authorized Buyers gebruikt daarvoor het real time bidding-protocol. Daarbij wordt razendsnel het profiel van de bezoeker gelegd langs de doelgroepen die de adverteerder wil bereiken om op die manier relevante advertenties te kunnen verkopen. De reclame van de adverteerders met het hoogste bod wordt getoond.
Geen opt-out mogelijk
Voor dat proces gebruikt Google allerlei informatie die het bedrijf verzamelde over gebruikers, waaronder browsegeschiedenis, locatie, seksuele geaardheid, religie en online identiteit. "Er zijn gevallen geweest waarin onze persoonlijke informatie, politieke opvattingen en stemvoorkeuren werden gelekt of verkocht, zoals het Cambridge Analytica-schandaal", stelt Liberties in een verklaring. ''Dit gebeurt zonder dat mensen ervan weten, zonder dat ze ermee kunnen instemmen of niet en zonder dat ze er iets aan kunnen doen.''
Europees initiatief nodig
Daarom heeft de organisatie de toezichthouders in 9 landen gevraagd een onderzoek te starten naar de gedragsreclame-industrie. Ook in andere landen hebben privacyvoorvechters een vergelijkbaar verzoek ingediend bij hun eigen toezichthouder. In Nederland bijvoorbeeld heeft Bits of Freedom de Autoriteit Persoonsgegevens twee weken geleden gevraagd het grootschalig lekken van persoonsgegevens bij dergelijke advertentieveiligen aan te pakken. In totaal zijn klachten in 14 landen ingediend.
Liberties vraagt zich wel af of er op nationaal niveau een juridische basis is om Real-Time Bidding aan banden te leggen. Door er een Europeesbreed initiatief van te maken hoopt de organisatie op samnewerking, onder meer met het Europese Bestuur voor Databescherming.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee