Overslaan en naar de inhoud gaan

Real time bidding Google aanleiding voor veel Europese klachten

De Europese privacyvoorvechter Civil Liberties Union for Europe (Liberties) heeft bij de toezichthouders van negen landen een klacht ingediend tegen de manier waarop Google adverteerders koppelt aan websites met advertentieposities.
The new spy dog for the CIA
© CC BY 2.0 - Flickr.com
CC BY 2.0 - Flickr.com

De Google-dochteronderneming Authorized Buyers gebruikt daarvoor het real time bidding-protocol. Daarbij wordt razendsnel het profiel van de bezoeker gelegd langs de doelgroepen die de adverteerder wil bereiken om op die manier relevante advertenties te kunnen verkopen. De reclame van de adverteerders met het hoogste bod wordt getoond.

Geen opt-out mogelijk

Voor dat proces gebruikt Google allerlei informatie die het bedrijf verzamelde over gebruikers, waaronder browsegeschiedenis, locatie, seksuele geaardheid, religie en online identiteit. "Er zijn gevallen geweest waarin onze persoonlijke informatie, politieke opvattingen en stemvoorkeuren werden gelekt of verkocht, zoals het Cambridge Analytica-schandaal", stelt Liberties in een verklaring. ''Dit gebeurt zonder dat mensen ervan weten, zonder dat ze ermee kunnen instemmen of niet en zonder dat ze er iets aan kunnen doen.''

Europees initiatief nodig

Daarom heeft de organisatie de toezichthouders in 9 landen gevraagd een onderzoek te starten naar de gedragsreclame-industrie. Ook in andere landen hebben privacyvoorvechters een vergelijkbaar verzoek ingediend bij hun eigen toezichthouder. In Nederland bijvoorbeeld heeft Bits of Freedom de Autoriteit Persoonsgegevens twee weken geleden gevraagd het grootschalig lekken van persoonsgegevens bij dergelijke advertentieveiligen aan te pakken. In totaal zijn klachten in 14 landen ingediend.

Liberties vraagt zich wel af of er op nationaal niveau een juridische basis is om Real-Time Bidding aan banden te leggen. Door er een Europeesbreed initiatief van te maken hoopt de organisatie op samnewerking, onder meer met het Europese Bestuur voor Databescherming.

 

 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in