Apple: privacy is géén luxe-artikel
Privacy is niet alleen een heet hangijzer voor datavergarende tech-reuzen als Facebook en Google, het begint ook een USP (unique selling point) te worden voor sommige leveranciers. Apple laat zich voorstaan op zijn respect voor de privacy van zijn gebruikers, en maakt daar ook expliciet reclame mee. Google heeft begin deze maand zijn privacybeleid verdedigt in een opinie-artikel gepubliceerd door The New York Times.
Privacypraat
CEO Sundar Pichai van de ads- en search-gigant haalt daarin ook uit naar criticasters zoals Apple. Het door hem geschetste contrast met Apple, en het geschetste 'prijspremium' voor privacy, kan rekenen op verbazing bij de iPhone-maker. Softwaretopman Craig Federighi gaat niet mee in het luxe-argument van Google, wat in wezen kritiek is op het relatief hogere prijspeil van iPhones ten opzichte van Android-toestellen.
Federighi wijst de sneer over luxe-artikelen van de hand, in een interview met dagblad The Independent. De Apple-veteraan zegt weliswaar verheugd te zijn dat andere techbedrijven zeggen zich nu ook druk maken over privacy. Maar, zo stelt hij, de kwestie gaat veel dieper dan wat enkele maanden en wat persberichten kunnen brengen. "Ik denk dat je fundamenteel moet kijken naar bedrijfsculturen en waardes en bedrijfsmodellen. En die veranderen niet van de ene dag op de andere."
Businessmodel
Apple heeft als business model dat het relatief hoger geprijsde producten en diensten verkoopt, maar daarbij niet aan vergaring en verzilvering van data doet. Google komt 'vanaf de andere kant': het biedt goedkope en ook gratis dingen aan om daarmee te verdienen aan datavergaring en gerichte advertenties. CEO Pichai argumenteert dat het belangrijk is om daarbij privacybescherming te bieden, zodat iedereen er toegang toe heeft.
Federighi reageert dat Apple zijn producten in wezen aan iedereen wil verkopen, en dat privacy echt niet een luxe-artikel is. In het interview met The Independent pareert de Apple-topman ook twee andere kritiekpunten op het bedrijf: de opslag van Chinese gebruikersdata in dat communistische land, en de achterstand op AI-gebied met bijvoorbeeld spraakassistent Siri doordat Apple niet zoveel gegevens van gebruikers verzamelt.
Dataminimalisatie, en AI
Juist door de dataminimalisatie van Apple is het opslaan van data in China niet zo'n groot risico, stelt senior vice-president Federighi. In ieder geval niet zo groot als het voor andere bedrijven zou zijn. Bovendien wordt de data van Chinese gebruikers versleuteld opgeslagen. Over de wisselwerking tussen datavergaring en AI-vooruitgang stelt de Apple-topmanager dat dat een vermeend compromis is. Betere AI ontwikkelen zonder extra gebruikersgegevens te vergaren, kan "soms wat extra werk" vereisen, maar "dat is het waard".
Apple maakt reclame met privacy:
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee