Rechter schuift verplichte aanschaf eHerkenning van tafel

De besloten vennootschap moest voor de maand 2020 aangifte doen van loonheffing, maar deed dit niet omdat het alleen mogelijk met het inlogmiddel eHerkenning. De software van eHerkenning moest verplicht bij een commerciële partij worden aangeschaft. Dat weigerde het bedrijf.
De Belastingdienst legde daarom een naheffingsaanslag op omdat er geen aangifte was ontvangen. De rechter oordeelt nu dat de Belastingdienst de naheffingsaanslag niet had mogen opleggen, omdat er geen wettelijke basis is om mensen te verplichten eHerkenning aan te schaffen.
Tegenover de rechter verklaarde de Belastingdienst dat eHerkenning “niets anders is dan een elektronische handtekening” is. Ook werd verklaard dat ondernemers gebruik kunnen maken van de compensatieregeling.
Veilig inloggen
eHerkenning is een manier om veilig en betrouwbaar in te loggen voor bedrijven en organisaties. Inmiddels telt het inlogmiddel honderdduizenden gebruikers die kunnen inloggen bij zo'n 450 overheidsorganisaties, voor in totaal meer dan 1.200 diensten.
Door de verplichting van het Inlogmiddel eHerkenning werd het inloggen bij de overheid op een lager betrouwbaarheidsniveau uit gefaseerd. Dat gebeurde per 1 juli 2021. Daarna was het alleen nog mogelijk om in te loggen met minimaal een sterk wachtwoord, een niveau dat 'eHerkenning 2' wordt genoemd.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee