Amazon, Apple en Google verhogen merkwaarde
Interbrand maakt een schatting van wat een bedrijf de komende jaren aan zijn merk kan verdienen aan de hand van financiële prestaties, berekeningen van de omzet die toegerekend mag worden aan de kracht van het merk en toekomstprojecties van de markt waarin een bedrijf actief is.
Lijstaanvoerder is sinds jaar en dag Coca Cola. IBM en Microsoft nemen – op niet al te grote afstand - de posities 2 en 3 in. IT-bedrijven doen het toch niet slecht, met 18 noteringen in de top-100. Daarbij zijn bedrijven die het grootste deel van hun omzet in andere sectoren behalen dan IT – zoals Siemens – nog niet eens meegerekend.
Rang 2009 | Bedrijf | Waarde (miljarden $) | Rang 2008 | Groei (procent) |
2 | IBM | 60,2 | 2 | 2 |
3 | Microsoft | 56,6 | 3 | -4 |
5 | Nokia | 34,9 | 5 | -3 |
7 | 32 | 10 | 25 | |
9 | Intel | 30,6 | 7 | -2 |
11 | HP | 24,1 | 12 | 3 |
14 | Cisco | 22 | 17 | 2 |
20 | Apple | 15,4 | 24 | 12 |
24 | Oracle | 13,7 | 23 | -1 |
27 | SAP | 12,1 | 31 | -1 |
35 | Dell | 10,3 | 32 | -12 |
43 | Amazon | 7,9 | 58 | 22 |
45 | Accenture | 7,7 | 47 | -3 |
46 | eBay | 7,4 | 46 | -8 |
56 | Xerox | 6,4 | 59 | 1 |
63 | Blackberry | 5,1 | 73 | 7 |
64 | Yahoo! | 5,1 | 65 | -7 |
95 | Adobe | 3,2 | nieuw | n.v.t. |
Bron: Business Week
IT-bedrijven horen dit jaar ook bij de grootste groeiers: de merkwaarde van Google nam volgens de analyses met 25 procent toe, die van Apple met 12 procent. Internetwinkel Amazon steeg 22 procent in merkwaarde. Snelste groeier was overigens Citi Group, met 49 procent.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee