Overslaan en naar de inhoud gaan

'Apple ontwricht zakelijke hardwaremarkt'

Bartels moest daarvoor wel het nodige rekenwerk doen, en weldoordachte aannames maken. Apple splitst de cijfers zelf niet uit naar zakelijke markt en consumentenmarkt. De cijfers zijn wellicht niet tot op de komma nauwkeurig, maar geven wel een goede indicatie van de orde van grootte van Apples succes in de zakelijke markt, meent Bartels.
Business
Shutterstock
Shutterstock

iPad is de drijvende kracht

Drijvende kracht achter Apples penetratie in zakenland is de iPad. Daarvan schaften medewerkers van Amerikaanse bedrijven en overheidsorganisaties er in 2010 voor 2 miljard dollar aan. De eerste schatting van Bartels voor 2011 is dat die bestedingen in 2011 met 4 miljard dollar zijn gestegen. Bartels voorspelt dat daar dit jaar nog eens 4 miljard bijkomt, en in 2013 6 miljard.

In het voetspoor van de iPad neemt ook de penetratie van de Mac in de zakelijke markt toe. Na een aantal jaren rond de 2 miljard dollar omzet gerealiseerd te hebben in de zakelijke markt, deed Apple in 2010 met de Mac 4 miljard dollar. In 2011 kwam daar naar schatting ook 2 miljard dollar bij, en zowel in 2012 als in 2013 stijgt de verkoop van Macs aan zakelijke gebruikers met 3 miljard dollar, voorspelt Bartels.

Tientallen procenten groei

Opgeteld komt Bartels tot een verdubbeling van Apples omzet in de Amerikaanse zakelijke markt van 2010 op 2011 - nog zonder zijn smartphones mee te rekenen. Dit jaar stijgt de omzet in dat segment volgens Bartels met 58 procent naar 19 miljard dollar, en in 2013 met 47 procent tot 28 miljard dollar. Apples omzet blijft dan nog wel ruim achter bij het Microsoft-Intel-platform - dat in 2013 68 miljard dollar doet - maar de verkopen daarvan in de VS zakken de komende jaren licht terug, met 3 en 1 procent.

Met die groei is Apple volgens Bartels een veel ontwrichtender factor in de hardwarenmarkt dan de opkomst van cloud computing. '[Apples] snelle groei in de zakelijke markt was de grote verrassing van 2011, en zal in 2012 een nog belangrijker factor zijn', schrijft Bartels in zijn analyse. Volgens hem is de opkomst van Apple in de zakelijke markt niet gepland, en zeker niet het gevolg van een bewuste strategie van Apple - en vaak ook niet van de IT-afdelingen van de bedrijven.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in