Overslaan en naar de inhoud gaan

CEO's zijn digibeet, in de ogen van (hun) werknemers

De kloof tussen business en IT is een bekende, oude en soms diepe kloof. Tegenwoordig speelt echter ook de kloof tussen leiding en werknemers, waarbij laatstgenoemden technisch beter of zelfs veel beter thuis kunnen zijn dan eerstgenoemden. Volgens recent onderzoek naar AI-omarming zijn CEO's op digitaal gebied slecht onderlegd, en productiviteit is daarvan de dupe.

Bijna tweederde (63%) van werknemers met een technisch gericht beroep oordeelt dat hun CEO's eigenlijk digitaal analfabeet zijn. Dit komt naar voren uit onderzoek van gespecialiseerd werving- en selectiebureau SThree. Dat bedrijf richt zich op zogeheten STEM-professionals (werknemers op het gebied van science, technology, engineering & mathematics), zoals software-ingenieurs, milieuwetenschappers, biomedische onderzoekers en gegevensanalisten.

Tijdrovend en demotiverend handwerk

Zij zijn gevraagd naar toegang tot AI-tools en hebben geantwoord dat dat in hun werkpraktijk tegenvalt. De daarbij opgegeven voornaamste reden is dat leidinggevenden en hoogste managers digibeet zijn. Daardoor zijn de bevraagde tech-professionals opgescheept met handwerk dat best valt te automatiseren, maar wat dus niet gebeurt. Dit kan ook een demotiverend effect hebben.

Het SThree-onderzoek 'How the STEM World Works' is ook uitgesplitst voor Nederland. Hier vindt 'slechts' 59% van de bèta's en technici dat CEO's  digitaal analfabeet zijn. Één op de vijf van hun verspilt een dag per week aan taken die gedaan of versneld kunnen worden door AI, meldt SThree in een persbericht.

'19 miljard per jaar'

Van de Nederlandse STEM-professionals noemt meer dan 40% productiviteit als het aspect van hun werk dat het meest wordt beïnvloed doordat ze geen toegang hebben tot de nieuwste AI-tools. Dit betreft dus een negatieve beïnvloeding. Het werving- en selectiebedrijf trekt op basis van verloren uren en het aantal STEM-pro's in Nederland de conclusie dat dit productiviteitsverlies de nationale economie zo'n 19 miljard euro per jaar kost.

Voor dit onderzoek zijn meer dan 2.500 STEM-professionals ondervraagd in vijf van de meest ontwikkelde STEM-economieën van de wereld. Dit zijn de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Japan, Duitsland en Nederland. SThree stelt dat het onderzoeksdoel was om inzicht te krijgen in hoe STEM-specialisten aankijken tegen de inspanningen van bedrijfsleiders om kunstmatige intelligentie te omarmen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in