Consument rijdt vaker aan TomTom voorbij
De onderneming haalde een nettowinst van 9 miljoen euro. In het tweede kwartaal van 2011 leed TomTom nog een nettoverlies van 489 miljoen euro vanwege een last van 512 miljoen euro. De omzet daalde met 17 procent tot 262 miljoen euro. Analisten rekenden voor het afgelopen kwartaal in doorsnee op een nettowinst van 6,1 miljoen euro en een omzet van 272 miljoen euro.
Omzet consumentenmarkt daalde met een kwart
De omzet in de consumentenmarkt daalde ten opzichte van het tweede kwartaal van 2011 met 26 procent tot 155 miljoen euro. Dat was wel 23 procent meer dan in het eerste kwartaal van dit jaar.
Het segment Business Solutions wist als enige een omzetstijging te realiseren op jaarbasis, van 14 miljoen naar 18 miljoen euro. Onder dit segment vallen onder meer Webfleet en Link 510 waarmee het mogelijk is voor bedrijven om hun wagenpark te volgen. Het aantal abonnees van Webfleet nam met 37 procent toe tot 209.000.
Vanaf 2015 levert TomTom diensten aan Peugeot en Citroën
Bij Automotive bleef de omzet op jaarbasis onveranderd op 60 miljoen euro. Dit onderdeel levert onder meer navigatiekastjes die worden ingebouwd. TomTom maakte dinsdag bekend een overeenkomst te hebben getekend voor de levering van navigatiediensten aan de Franse autobouwer PSA Peugeot Citroën vanaf 2015.
De omzet uit de verkoop van licenties daalde met 7 procent tot 29 miljoen euro. Hieronder valt onder meer de levering van kaarten aan het Amerikaanse technologieconcern Google, die volgend jaar afloopt. Vorige maand maakte TomTom een overeenkomst bekend met Apple. Het navigatiebedrijf gaat kaarten en aanverwante informatie leveren. Voorheen maakte Apple gebruik van kaarten van Google.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee