De hyperigheid van IT
AG Connect houdt zich tegen het einde van het jaar traditioneel bezig met trends. In dat kader kwam ik op een site die een definitie van het begrip ‘trend’ presenteerde, met daarbij de kanttekening: “Je mag natuurlijk best je eigen definitie hanteren, dat is helemaal niet erg.”Onbedoeld sloot de schrijver daarbij aan op een belangrijke trend, die op social media inmiddels gemeengoed is.
In ons IT-vak is er minder ruimte voor dit soort redeneringen, zou je denken. Een feit is een feit. Het werkt of het werkt niet. Er bestaat nog wel een vereniging van aanhangers van de platte aarde, maar niet van aanhangers van het perpetuum mobile of ontkenners van de zwaartekracht.
Maar is ons vak wel zo keihard objectief? Het barst van de hypes, van innovaties die onderweg uit de hypecycle vallen en van magic quadrants die komen en gaan. We reizen af naar Barcelona, het Delphi van onze tijd, om te horen wat de toekomst gaat brengen. Op de redactie worden we doodgegooid met persberichten waarin de toekomstige miljardenomzet van deze of gene trend met grote zekerheid wordt aangekondigd - waarna de trend een stille dood sterft.
Verklaringen genoeg voor de hyperigheid van de IT-wereld. IT is nu eenmaal big business – en dan krijg je dat. Bovendien gaan de ontwikkelingen razendsnel. Als IT-organisatie probeer je in elk geval enige zekerheid te krijgen.
Eerlijk is eerlijk, ook AG Connect doet mee aan het trendwatchen. En stiekem vind ik het ook wel een fijne bezigheid. Het is toch spannender dan bijvoorbeeld metadata-management. Misschien zijn trends in de IT wel onze collectieve hobby. Lekker toch?
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee