Fysiek, hybride of online?
Ik dacht dat Metaverse iets was voor vooral mijn kinderen. Niets is minder waar. Het is een parallel universum dat onze manier van werken en samenwerken echt verder zal revolutioneren. Met alle bijbehorende ethische en juridische kwesties want het levert en gebruikt nog veel meer data van ons en onze omgeving.
Justin Bieber geeft tegenwoordig concerten met allerlei sensoren, waarbij fans (ook met sensoren) vanuit de hele wereld kunnen deelnemen, naast iemand kunnen staan en communiceren met iemand die fysiek in Argentinië is. Zo kan er ook worden vergaderd of overlegd, waarbij allerlei extra informatie tegelijk wordt gepresenteerd. Deels toekomstmuziek maar deze aanpak wordt deels al toegepast.
Het zijn ontwikkelingen die ook relevant zijn voor de KNVI. De vereniging heeft regio’s en zogeheten Special Interest Groups die vroeger fysiek bij elkaar kwamen. Na Covid komt dit weer moeizaam op gang. Het moet wel heel interessant zijn, willen mensen gaan reizen. Online-bijeenkomsten, zoals de Super Tuesday’s, hebben wél belangstelling. Die trend kan worden gezien als bedreiging, maar ook als uitdaging. Het noopt tot structureel onderzoeken wat de toegevoegde is van de vereniging in de ogen van de leden.
Het onderwerp heeft de aandacht bij de KNVI. Ik mocht in dat kader een bestuursbijeenkomst bijwonen.Daar was iemand uitgenodigd die een goed draaiende community heeft opgezet. Dat zou de KNVI ook graag zou willen zijn.
Een goede community heeft drie pijlers. De eerste is een netwerk van gelijkgestemde mensen. Dit zou de KNVI kunnen zijn, maar is dat ook zo?
Vervolgens organiseert zo'n community hybride netwerk-events die afgestemd zijn op een specifieke doelgroep waarbij fun, kennisvermeerdering en netwerken onderdeel zijn. Het hoeven niet gelijk Metaverse-bijeenkomsten te zijn, maar zijn er netwerk-events in de beleving van de leden?
Tot slot helpt zo'n community mensen aan het aan werk. Dat doet de KNVI nu niet, maar de mogelijkheden zijn er wel voor!
Het nadenken over een de KNVI als goede community levert een aantal existentiële vragen: Wie zijn de doelgroepen? Welk problemen zouden we op kunnen lossen? Wat zou de toegevoegde waarde moeten zijn? En tot slot: hoe deze mensen aan te spreken en te betrekken?
Waardevol en leerzaam dergelijke bijeenkomsten!
Magazine AG Connect
Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (november 2022). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, zie dan de inhoudsopgave.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee