Overslaan en naar de inhoud gaan

Gartner: Investeer nu in risicovolle, gehypete en zichtbare technologie

Hoewel het lastige tijden zijn met een dreigende recessie, tekorten aan grondstoffen en een oorlog op het Europese continent, adviseert Gartner nu juist te investeren in technologie. Dat helpt het personeel met de juiste instelling aan te trekken en de organisaties met een voorsprong uit de crises te komen.
Mary Mesaglio
© AG Connect
AG Connect

Het is een gedurfde boodschap die Gartner geeft in de keynote van het Symposium/Xpo-evenement dat na twee jaar weer 'fysiek' plaatsvindt in Barcelona. IT kan helpen in moeilijke tijden, maar het moet wel verantwoord en doordacht gebeuren vanuit financieel oogpunt en met aandacht voor de omgeving en ethische randvoorwaarden. Maar het advies is gebaseerd op onderzoek onder klanten dat uitwees dat bedrijven die investeerden tijdens de financiële crisis in 2008, significant beter presteerden na de crisis dan bedrijven die dat niet deden.

Werkomstandigheden verbeteren

Een van de speerpunten die Gartner uitlicht, is investeren in IT die de vervelende taken en irritatie uit het werk halen. Dat is belangrijk omdat het daarmee makkelijker wordt personeel te werven en - vooral - te behouden. Uit de jaarlijkse inventarisatie onder Gartner-klanten blijkt dat personeel dat meer dan negen frustraties ervaart 35% minder geneigd is bij de organisatie te blijven dan personeel dat geen frustraties ervaart. Werknemers zijn - en dat is geen verrassing - ook veel productiever wanneer frustraties weg zijn. Leidinggevenden zouden ook meer moeten investeren in controle op output, dan in gereedschap om personeel te controleren op activiteit.

'Hybride werk is verschrikkelijk'

De metaverse is een van de nog riskante maar zeer zichtbare technologieën waarvan Gartner denkt dat het goed is er nu al mee te experimenteren. Het adviesbureau heeft er zelfs een nieuwe naam voor verzonnen: de intraverse, een moderne vorm van het intranet. Analist Mary Mesaglio zegt zo veel organisaties te spreken die klagen over hybride werken. "'Toen iedereen nog naar kantoor kwam, was het best', zeggen veel managers. 'Iedereen online werkte ook verrassend goed, maar hybride is verschrikkelijk. De reactie van de managers is iedereen terug te halen naar kantoor, maar dat willen werknemers niet meer." Door metaverse-technologie in te zetten, kan  een nieuwe werkomgeving ontstaan waarin de twee werelden beter samenvloeien. "Dan gaat het er niet om dat iedereen alleen in een kamer zit met een VR-bril op, maar er komt nog een heel scala aan nieuwe 'immersive' technologieën aan."

Technologie is nu het epicentrum van bedrijfscultuur

Ook als managers wijzen op de bedrijfscultuur die verloren gaat, heeft Mesaglio een ferm antwoord: "Technologie is nu het epicentrum van bedrijfscultuur. Vroeger draaide het cultiveren van een bedrijfscultuur om het kantoor, nu staat de mens centraal. En kijk eens welke rol technologie nu speelt in het leven van mensen. Technologie heeft na de pandemie gezorgd voor flexibiliteit en weer autonomie teruggebracht in het leven van mensen, door werknemers de mogelijkheid te bieden waar en wanneer ze willen werken en voor hen de juiste balans tussen werk en privé te creëren. Autonomie en flexibiliteit zijn voor werknemers belangrijker geworden dan salaris en andere arbeidsvoorwaarden."

De metaverse, of intraverse zoals Gartner de zakelijke toepassing noemt, draait om het onderdompelen in virtuele omgevingen. Tot nog toe heeft dat voor veel mensen problemen opgeleverd met misselijkheid en instabiliteit. Toch antwoordt Mesaglio - op vragen van AG Connect daarover - niet dat dit probleem onoplosbaar is. "Het gaat nog om technologie in de embryonale fase. Er zijn nog een heleboel kwesties die opgelost moeten worden, zoals op juridisch gebied. Wat gebeurt er als jouw avatar die van een ander een klap geeft?" grapt ze. "Dus er moet nog veel uitgezocht worden, waarbij die gezondheidsproblemen die je noemt, misschien achteraf wel de minste bleken te zijn."

Winst, duurzaamheid en ethiek

Analist Daniël Sanchez Reina benadrukte tijdens de keynote dat alle organisaties worstelen met het vaak gehoorde dilemma dat maatschappelijk ondernemen niet gelijk opgaat met de financiële resultaten, waar het bestuur van de organisatie op gebrand is. Maar, zo stelt Sanchez Reina, is goed doordacht investeren in milieubewust, sociaal en ethisch ondernemen uiteindelijk ook winstgevend. "Als het goed is, gaan die schijnbaar tegengestelde zaken toch gezamenlijk op. Door als CIO aan de raad van bestuur te laten zien welke financiële voordelen behaald kunnen worden, is het veel makkelijker goedkeuring te krijgen voor dergelijke projecten." Hij noemt een voorbeeld van een haven in Spanje die, door het combineren van verschillende IoT-technologieën in een mesh-infrastructuur, de wachttijden en lostijden van schepen sterk kon verminderen en daardoor ook de wachttijden voor het vervolgtransport en andere diensten daaromheen. Het gevolg was dat de kosten en de CO2-uitstoot met 20% daalden. Een ander voorbeeld dat Sanchez Reina aanhaalt, is dat het selecteren van toeleveranciers bij veel organisaties nog vaak een handmatig proces is waarbij de voorkeuren van de beslissers een belangrijke rol spelen. Door AI daarbij in te zetten en specifieker machinelearning-technologie, kan het aanbod van verschillende leveranciers veel objectiever en sneller worden beoordeeld, bijvoorbeeld op hun 'groene ambities'. Sanchez Reina noemt dit autonomous sourcing. "Het verhoogt de efficiency en kan makkelijker leiden tot een keuze voor een leverancier die duurzaamheid goed heeft geregeld."

Cybersecurity is een bedrijfsrisico

Cybersecurity is volgens analist Ed Gabrys een onderwerp dat inmiddels 88% van de organisatie wel belangrijk vindt, maar waar in de raad van bestuur nog altijd moeizame discussies over worden gevoerd. Iedereen snapt dat een grootschalige digitale inbraak heel slecht is voor de 'merkbeleving'. "Merkbescherming zorgt ervoor dat je een aantrekkelijke werkgever bent en een gewilde toeleverancier voor klanten. Het probleem is dat niemand kan voorkomen dat een digitale aanval succesvol is. En hoe ingrijpender de preventieve maatregelen, hoe hoger de kosten zijn. Je kan wèl het risico zo veel mogelijk beperken tot een aanvaardbaar niveau, zodanig dat als die akelige persconferentie komt waar je als directie aan de pers moet uitleggen wat er is gebeurd, het gevoel achterblijft dat er alles aan is gedaan wat realistisch mogelijk is."

Dat betekent volgens Gabrys dat voordat het incident gebeurt daar goed over moet worden nagedacht, in plaats van reactief zijn. "Het is een bedrijfsrisico geworden en zo moet er ook mee worden omgegaan." Dat betekent dat er een solide analyse moet worden uitgevoerd wat er mis kan gaan, door aanvalsvlakken in kaart te brengen. Er moet een impact-analyse opgesteld worden en een berekening worden gemaakt van welke kosten eraan zijn verbonden om risico's te verminderen. Zo kunnen er prioriteiten worden gesteld en kostenplaatjes. Dat is een aanpak waarmee een raad van bestuur uit de voeten kan." Met Outcome-Driven Metrics (ODM's) en Protection-Level Agreements (PLA's) die Gartner als benchmarking-hulpmiddelen beschikbaar heeft, kunnen organisaties bepalen hoe hun maatregelen zich verhouden tot anderen in de industrie. Gabrys: "Je moet als het ware de Rosetta's Stone vinden, de gemeenschappelijke taal tussen de taal die CISO's spreken en die de bedrijfsleiding spreekt."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in