'Gebruik metaverse om problemen met hybride werk op te lossen'
Het was nog een wat vage schets, die Gartners research vice-president Tina Nunno neerzette tijdens de Australische versie van het jaarlijkse symposium dat de marktonderzoeker organiseert. Het had vooral tot doel de aanwezigen te prikkelen om na te denken over heel nieuwe vormen van samenwerken. Een paar dingen zijn duidelijk:
- Personeel wil niet meer massaal naar kantoor komen,
- Personeel wil niet werken voor een werkgever die technologisch achterloopt,
- In een tijd dat het lastig is om nieuw geschikt personeel te vinden of zelfs te behouden, is het aan werkgevers om hun uiterste best te doen een omgeving te creëren waarin werknemers comfortabel en efficiënt aan de slag kunnen.
Riskant (en nog onduidelijk)
De combinatie van een metaverse-achtige omgeving en een moderne vorm van het bedrijfsintranet, zou daarbij kunnen helpen. Volgens Nuno is het concept van zo'n zogeheten intraverse zeker riskant. "Misschien zullen er maar een paar [werknemers, red] het gebruiken. Maar als je als bedrijf daar heel duidelijk mee bezig bent, zullen werknemers in ieder geval inzien dat je het probeert", tekende The Register op bij de Gartner-conferentie.
Hoe je als organisatie zo'n intraverse bouwt, werd niet duidelijk uit Nunno haar voordracht. Er werden geen essentiële onderdelen of tools besproken. Nunno benadrukte zelfs dat de aanwezigen zich niet moesten vastpinnen op het implementeren van een enkel ding, maar dat ze de intraverse meer moeten zien als een verzameling van technologieën. Augmented reality (AR) kan daarbij een optie zijn om met een hybride werkend team een training te doen of samen te werken aan een project. Maar evenzogoed kan het toevoegen van avatars aan een klantenservice-toepassing een onderdeel van de invulling van een intraverse zijn. En een intraverse, ook als is die niet meteen perfect en soms zelfs contraproductief, laat zien dat je als organisatie er alles aan doet om vies, gevaarlijk of saai werk te voorkomen.
Steek je nek uit
Investeren in zulke risicovolle ontdekkingstochten heeft niet alleen waarde om het technologie-imago van de organisatie onder het personeel op te waarderen, denkt Nunno. Het is ook belangrijk bezig te blijven met innovatieve projecten. Organisaties zijn nu misschien meer geneigd hun geld te steken in projecten die direct uitzicht geven op meer omzet. Als het economisch tij weer ten gunste keert, lopen de organisaties die investeringen in innovatie achterwege hebben gelaten, goede kans achterop te zijn geraakt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee