Gelekte gegevens waarschijnlijk niet van KPN
KPN moest capaciteit bijplaatsen
KPN legde vrijdag de e-maildienstverlening stil nadat de gegevens op internet waren gezet. De klanten kunnen sinds zes uur zaterdagavond weer e-mailen. Dat was later dan gepland. Het telecombedrijf moest extra capaciteit bijplaatsen om het stuwmeer aan berichten te verwerken dat zich het afgelopen etmaal had opgehoopt. Dat kostte meer tijd en moeite dan voorzien.
Het bedrijf stuurde de klanten groepsgewijs een instructiemail, met daarin de uitleg hoe zij hun wachtwoord zo snel mogelijk konden veranderen. KPN geeft mensen die het oude wachtwoord voor hun KPN-mail ook gebruikten op andere plekken, zoals Marktplaats, de raad om ook daar direct het wachtwoord te veranderen.
In totaal waren ongeveer 2 miljoen klanten getroffen. Zij konden wel mail versturen vanaf hun thuiscomputer, maar geen berichten lezen. Het was evenmin mogelijk om via de webmailapplicatie van KPN e-mail op afstand te openen.
KPN staat al onder verscherpt toezicht
Het Openbaar Ministerie stelt een strafrechtelijk onderzoek in naar de kwestie. Ook telecomtoezichthouder Opta onderzoekt de zaak, maar kijkt daarbij naar de rol van KPN. Centrale vraag is of het bedrijf wel voldoende heeft gedaan om de privégegevens van zijn klanten te beschermen. De Opta tikte KPN de laatste jaren al veel vaker op de vingers wegens gebrekkige naleving van wet- en regelgeving. In december plaatste Opta het bedrijf onder verscherpt toezicht.
Een woordvoerster van KPN zei zaterdagavond te verwachten dat de informatie van NU.nl in het onderzoek naar het hacken wordt meegenomen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee