Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe IT-jargon de boodschap vertroebelt

"Als je het niet simpel uit kan leggen, snap je het zelf niet." Dat geloof ik. Deze overtuiging is ontstaan toen ik een presentatie bijwoonde over onze nieuwe IT-architectuur.

Uitleggen aan collega's
Leolintang

De term 'canonieke IT-architectuur' viel al vroeg in de presentatie, en op dat moment was ik afgeleid. Dat woord kende ik alleen uit de context van Bijbelboeken. Maar wat heeft dat met onze IT te maken?

Vanaf dat moment verloor ik de draad. En daar in dat raamloze kantoor, vol collega's die op het puberale af desinteresse toonden, durfde ik geen vragen meer te stellen. Mijn gedachten dwaalden af, terwijl ik vruchteloos probeerde de link te leggen tussen de Bijbel en IT-infrastructuur.

De rest van de presentatie ging volledig langs me heen. En dat terwijl ik goed op de hoogte was van het project. Ik had er zelfs actief aan bijgedragen. Natuurlijk wist ik wel dat mijn collega niet letterlijk de Bijbel bedoelde. Maar door zijn taalgebruik raakte ik compleet het spoor bijster.

Dit is precies wat er gebeurt als IT'ers met niet-IT'ers praten. Zodra de eerste vakterm valt, zijn we ons publiek kwijt. Ze durven geen vragen te stellen, bang om dom over te komen.

Het gebruik van jargon is verleidelijk. Je voelt je er veilig bij en misschien lijkt het indrukwekkend. Maar in werkelijkheid creëert het afstand. Mensen haken af en missen belangrijke informatie.

Waarom je direct moet stoppen met IT-jargon:

1. Je creëert afstand tussen jezelf en je publiek.

2. Mensen begrijpen je boodschap niet en voelen zich buitengesloten.

3. Het roept onzekerheid op, waardoor mensen geen vragen durven te stellen.

Hoe het anders en vooral beter kan:

1.  Vermijd jargon of leg vaktermen kort uit. Dit kan vaak al heel eenvoudig door Engels te vermijden.

2. Check regelmatig of je boodschap begrepen wordt.

3. Maak complexe zaken toegankelijk met eenvoudige taal of metaforen.

Zelf herinner ik me, jaren later, alleen nog het woord 'canoniek'. De rest van zijn verhaal is een waas gebleven.

Miscommunicatie tussen IT en de rest van de organisatie is een van de grootste oorzaken van de kloof tussen beiden. Wij, als IT'ers, hebben de verantwoordelijkheid om die kloof te dichten. Dat begint bij begrijpelijke en duidelijke taal.

In het geval van de canonieke IT-architectuur had mijn collega alleen hoeven zeggen dat je het kan zien als een blauwdruk voor de ontwikkeling van het IT-landschap. Duidelijk, begrijpelijk voor zijn publiek, en de boodschap was overgekomen.

Magazine AG Connect
Dit artikel verscheen ook in AG Connect editie 6 2024. Wil je het blad ook ontvangen? Bekijk dan onze abonnementen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in